Jízda výtahem? Na sídlišti Osvobození občasné zaseknutí a hodiny čekání na pomoc

Vyškov – Občas se zasekne a nezbývá, než desítky minut nebo i hodiny čekat na pomoc. O problému s výtahem by mohl povídat nejeden obyvatel bytového domu s čísly 50 až 54 na sídlišti Osvobození ve Vyškově, který se v lokalitě jako jediný dosud nedočkal modernizace.
 


„Nevyhovuje zejména starším lidem, kteří bydlí v pátém nebo šestém patře. Občas se zasekne a oni musí volat opravářskou firmu, která někdy přijede až za několik hodin," postěžoval si bývalý domovník bytovky, který nechtěl uvést jméno.

Jde o dům, o nějž město vede několikaletý soudní spor se státem. „Vynakládání peněz na jeho rekonstrukci je proto problematické," poznamenal vedoucí vyškovského odboru místního hospodářství Josef Táborský.

Po letech přetahování se ovšem obyvatelé zřejmě dočkají nejen lepšího výtahu. „Spor spěje ke konci, soud jsme vyhráli a pokud nenastanou další průtahy, budeme uvažovat i o rekonstrukci výtahu. Bude však záležet i na penězích," objasnil Táborský. Jestli se akce objeví v rozpočtu na příští rok, podle něj rozhodnou zastupitelé v prosinci.

Jinak podle zjištění Vyškovského deníku Rovnost mají moderní výtahy všechny bytovky, které město vlastní. Evropské bezpečnostní normy pak splňuje i řada těchto zařízení v domech, které nejsou v majetku Vyškova.

Moderní výtah si pochvaluje třeba Vyškovanka Hana Truněčková z Tyršovy ulice. „Rozhodně je lepší než ten předchozí, protože je větší, rychlejší a bezpečnější," ocenila Truněčková. Modernizovaný výtah využívají obyvatelé domu přibližně tři roky.

Některá bytová družstva ovšem na nový výtah stále čekají, modernizace pro ně znamená nemalé výdaje. „Asi dvě třetiny bytů v naší správě je mají modernizované, asi třetina o nich teprve uvažuje. Záleží na finančních možnostech bytových společenstev a družstev," nastínil jednatel společnosti Vrtílek, která ve městě spravuje několik bytových domů, Radek Peloušek. Podle něj na modernizaci výtahů bytová družstva nemůžou čerpat žádnou dotaci.

Normy Evropské unie řeší jak pohon zařízení, tak i dveře, bezpečnost jízdy a vybavení kabiny. Ve výsledku se většinou musí pořídit celý nový. „Přestože se proces nazývá oprava, z původního výtahu nevyhovuje nic. Jediné, co zůstává, je železná konstrukce výtahové šachty," objasnil jednatel společnosti, která se zabývá modernizací výtahů, Milan Zitta.

Nový výtah vyjde družstvo na stovky tisíc, ty dražší přesahují milion korun. „Lepší oproti předchozímu je jak z technického hlediska, jeho výhody spočívají především v úspoře elektrické energie, tak samozřejmě i co se týká vzhledu. Je barevný a jsou v něm i madla a zrcadla," vyzdvihl Peloušek.

Oprava jednoho trvá přibližně čtyři týdny. „Vzhledem k tomu, že povinnost modernizace platí pořád, a všechny výtahy ještě nejsou opravené, děláme někdy souběžně i čtyři až pět zakázek do měsíce," přiblížil Zitta. Většinou jde o klasické panelákové.
 


Autor: TEREZA NOVOTNÁ

Zdroj: deník.cz | 2014