Veřejné fórum pro obor výtahy | Přidat příspěvek
Příspěvky vyjadřují názory návštěvníků Výtahy Serveru. Nemůžeme ovlivnit jejich obsah a proto nevyjadřují náš názor. Vyhrazujeme si právo neseriózní příspěvky odstraňovat či zkracovat. Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus a neplacená reklama.
19.08.2024 | Aleš Novotný
Dobrý den,
chtěl bych se za bytové družstvo zeptat, zda existuje nyní nějaký dotační program na nový výtah pro bytový dům o 4.NP (1.NP - přízemí) + jaké je situace na trhu, zda je nedostatek výrobních kapacit nebo je naopak přetlak nabídky a jak se pohnuly ceny výtahů a výtahových šachet oproti minulému roku - zda můžeme čekat nějaké zlevnění třeba u ocelové konstrukce šachty oproti minulému roku, tj. 2023... Děkuji za info. S pozdravem Novotný
18.07.2024 | David Moravec
PřílohaDobrý den, pracuji v rámci projektu Panelová mládež na rozboru původních výtahů TOV, TONV a BOV. Sháním k nafocení primárně původní laminátové kabiny BOV250, dále poptávám originální dispoziční výkresy, případně i výrobní výkresy kabin a další podobné zajímavosti. Ozvěte se prosím na mail panelovamladez@gmail.com. Foto laminátové kabiny je v příloze. Moc děkuji všem!
20.06.2024 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jiří Stuchlík | Námi zmíněným slovním obratem jsme mysleli to, že pokud by se každý člen SVJ chápal jako spolumajitel celého domu, získal by nad problematikou větší nadhled než když se chápe jen jako majitel jednoho z bytů v něm. Pokud by jste slovo "SVJ" nahradil slovem "majitel domu" a na této pozici si představil sebe jako jedinou osobu vlastnící celý dům - na otázku instalace výtahu, který zhodnotí cenu vašeho majetku a usnadní život většiny vašich nájemníků v něm, by jste se díval určitě zcela jinou optikou. To ale samozřejmě neznamená, že by jste nájemníkům kteří výtah nikdy nevyužijí následně začal účtovat poplatky za provoz výtahů a tak s druhou polovinou Vašeho textu musíme rozhodně souhlasit. Bohužel SVJ není jediná osoba a dohoda mezi členy není snadná (viz například film Vlastníci). :o)
19.06.2024 | Jiří Stuchlík
Odpovídám na VÝTAHY SERVER ze dne 14.06.2024. Je otázkou, na koho se vztahuje "hrabat si jen na svém písečku". Jsou tím míněni ti, kteří výtah chtějí a vyžadují, aby se na investici do jeho vestavby podíleli ti, kterým k užitku není anebo jsou tím míněni ti, kteří výtah nepotřebují a nezáleží jim na tom, jak se do svých výše položených bytů dostávají tito spolumajitelé domu. A navíc ta většina „nahoře“ obvykle vyžaduje, aby na provoz trvale přispívali také ti, kteří ten výtah nepotřebují. Smyslem investice je návratnost investice a k tomu může být vodítkem řešení radnice: TURISTÉ BUDOU PLATIT ZA JÍZDU PÁTERNOSTEREM V NOVÉ RADNICI, viz
https://www.i-vytahy.cz/cs/clanky-na-tema-vytahy/turiste-budou-platit-za-jizdu-paternosterem-v-nove-radnici.html
Zde se mluví o turistech, ale totéž může platit pro spolumajitelé a uživatelé výtahu v domě. Takže osobně nemám námitek proti tomu, aby byl výtah vybudován na náklady všech spolumajitelů domu, a to v poměru k plochám jejich bytových či nebytových jednotek v jejich osobním vlastnictví. Ovšem provozní náklady by měly být hrazeny uživateli a rozpočítány v takovém poměru, v jakém je jednotlivými uživateli výtah používán. Tím ale není zajištěna „návratnost investice“ a proto by měl výtah být i výdělečný a to tak, aby se všem investorům za jistých předpokladů jejich dílčí investice v nějakém časovém období vrátila. ANO, souhlasím, je to nepříznivé řešení pro ty, kteří výtah chtějí a potřebují, ale v demokratické společnosti se jedná o zcela běžnou věc. Přidělení čipů umožňujících použití výtahu, umožňujících průběžné načítání a pak rozpočítání je v současných technických možnostech. Toto je odpověď panu Roškovi, výše uvedený návrh projednat na shromáždění SVJ – rad bych se pak dověděl, jaký byl výsledek. Děkuji.
Jiří Stuchlík
14.06.2024 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jiří Stuchlík | Naprosto chápeme váš pohled na věc, ale dle našeho názoru si je nutné uvědomit, že členové SVJ jsou v první řadě spolumajitelé domu a nikoliv jen majitelé bytů. Je pochopitelné, že "hrabat si jen na svém písečku" jednoho bytu je mnohem snadnější než se chovat jako spolumajitel celého domu. Vámi popisovaný "útisk" menšiny většinou se nazývá demokracie, ale předpokládáme, že bude mít určitě svá omezení ve smlouvě, kterou spolu všichni členové SVJ svobodně(!) uzavřeli. :o)
14.06.2024 | Jiří Stuchlík
PřílohaReakce na odpověď VÝTAHY SERVER (VS) pro Rastislava Roško: Pokud VS odpovídá ve smyslu „investice zvýší hodnotu domu - tedy i hodnotu jejich majetku“ – pak to je tak, že se zvýší prodejní cena majitelům bytů ve vyšších a nejvyšších patrech, protože jsou tyto byty dosažitelné pohodlněji výtahem. Investice do výtahu pro majitele bytů v přízemí, a i v nižších patrech, je investicí se zcela záporným efektem. Investice jako taková má totiž investorovi přinést užitek, ale pro majitelé těchto bytů je to zbytečný výdaj, který je ještě navíc trvale finančně zatíží povinností podílet se na provozních nákladech výtahu. Pokud VS odkazuje na „dohodu“, tak to v některých SVJ skutečně možné je, jsou to však výjimky. Pro většinu vlastníku bytových jednotek ve vyšších patrech je jednodušší jakékoliv návrhy na dohodu hlasováním odmítnout a na dojíždění výtahem do svých bytů si nechat připlácet. Je to velmi laciné zneužití menšiny hlasováním, z kterého finančně profituje většina. Obrátit se na soud podle stanov SVJ je možné, ovšem ten rozhoduje na základě zákonů a metodických pokynů vydaných Ministerstvem pro místní rozvoj. MMR dlouhodobě tento „VÝTAHOVÝ PARADOX“ neřeší a řešit ani nechce. Do přílohy dávám dva otevřené dopisy současnému ministrovi MMR a odpověď za MMR od Ing. Bc. Pavla Rakouše. Osobně pan ministr PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. neodpověděl, ani za sebe nenechal odpovědět za stranu Pírátů. Soudní jednání má nyní proběhnout 20.8.2024 v 13.30h u Městského soudu v Praze, Slezská 9, 120 00 Praha 2, v místnosti č. 363/Slezská 3. patro.
06.06.2024 | Veronika CM
Dobrý den, v domě řešíme chybějící dokumentci k výtahům. Výrobce není schopen opis původní dokumentce dodat (výtah z roku 2009) a nabízí nám vyhotovení MPP v tomto rozsahu (MPP priprava, Kniha výtahu, statický výpočet, elektrické schéma, návod na používání, instrukce pro údržbu, nouzové postupy, požadavky výrobce na opakované prohlídky, dispoziční výkres) - s tím, že dokumenty musí být vyhotoveny ve spolupráci s nynější servisní firmou (odlišná od výrobce). Je tento rozsah pro účely inspekční prohlídky dostačující? Jedná se o velmi nákladnou záležitost a máme obavu, abychom za 5 let při inspekční prohlídce nezjistili, že to, co jsme si nechali vypracovat pro provozování výtahu nestačí.
24.04.2024 | VÝTAHY SERVER
PRO: Rastislav Roško | To, jakým způsobem jsou investice do domu schvalovány a rozpočítávany by mělo být zahrnuto ve stanovách vašeho SVJ. Rádi bychom vás upozornili, že na instalaci nového výtahu je vhodné nahlížet stejně jako třeba na instalaci nové střechy. O tom, že by střechu platili jen někteří vlastníci jistě neuvažujete a to, že by instalaci nového výtahu neplatili vlastníci v přízemí tedy doporučujeme také neuvažovat. V obou případech se jedná o investici, která zvýší hodnotu domu - tedy i hodnotu jejich majetku. Pokud si to vaše SVJ odsouhlasí, vlastníci v přízemí či prvním patře třeba nemusí platit následný provoz atp. Vše je ale samozřejmě jen o dohodě.
20.04.2024 | Rastislav Roško
Dobrý den,
Chceme SVJ nový výtah v 4.patrovem domě.
Jak spravedlivě rozpocitat mezi byty? S tím, že přízemí by samozřejmě neplatilo...Jsou na to postupy? Počítat na plochu bytu? Nebo na bytové jednotky? Počítat na plochu bytů se mi zdá nespravedlivé. Děkuji za tipy a odpověďi.
16.04.2024 | VÝTAHY SERVER
Pokud jste si našla nějaký konkrétní starý výtah, najděte si i jeho majitele (je stejný jako majitel budovy ve kterém je umístěn). Majitel výtahu by k němu měl mít kompletní dokumentaci (včetně výkresů a ostatních informací které vás zajímají).
16.04.2024 | Lina Chochelová
PřílohaDobrý deň, momentálne študujem na technickej univerzite v Košiciach a dostali sme za úlohu, vyhľadať nejaké zaujímavé kúsky ešte z obdobia Česko-Slovenska. Ja som si vybrala jeden výťah. Konkrétne je to výťah Typu: TOV 250/ 0,5, vyrobený v roku 1962. Potrebovala by som sa dopátrať k informáciám ako kto bol návrhár, poprípade nejaké plány výťahu.. Neviete mi prosím nejako poradiť? Za odpoveď vopred Ďakujem Pekný deň, Chochelová
09.04.2024 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jana | Váš problém samozřejmě není možné posoudit na základě pár vět. Pokud jste opravdu vyčerpala všechny možnosti, je možné kontaktovat soudního znalce pro obor výtahy (jejich seznam naleznete zde na VÝTAHY SERVERU), který by mohl vzniklou situaci nezávisle posoudit a vypracovat podklady pro váš soudní spor.
08.04.2024 | Jana
Dobrý den. Poprosila bych zkušeného člověka, který by mi poradil v následující situaci: Po elektrorevizi byl revizním technikem vyzván ČEZ, aby vyměnil vadnou skříň elektrorozvaděče na našem panelovém domě. Kvůli opravě bylo nutné vypnout v celém domě elektřinu. Opravu prováděla na objednávku ČEZ odborná firma, začala přesně v avizovanou ranní hodinu a odpoledne po dokončení prací nahodila jističe a odjela. Všechno v domě fungovalo až na oba dva výtahy. Někdo z obyvatel zavolal servis, technik přijel, osobní výtah zprovoznil, ale k nákladnímu výtahu se vrátil až druhý den a zjistil, že je porouchaný frekvenční měnič. Vzal ho do dílny na opravu, ale následující den nám oznámil, že oprava se nepovedla a je nutné objednat měnič nový. Tvrdil, že je to vina elektromontážní firmy, měnič "odešel" přepětím v síti. Známý elektrikář mi to ale vyvracel, protože před měničem musí být přepěťová ochrana, která se tam prý nejspíš při montáži výtahu zapomněla dát. Na dodávku měniče jsme čekali tři týdny, stojí nás téměř 70 tisíc korun. Zajímalo by mě, zda lze označit viníka nebo spoluviníka této poruchy, z jehož pojištění by bylo možné se na úhradě této sumy alespoň podílet.
07.09.2023 | Marek Neduchal
Dobrý den, rád bych se zúčastnil nějakého semináře/konference na téma výtahů, nové legislativní požadavky, nové a zrušené ČSN, novinky v technologiích apod. Doporučíte? Děkuji
03.04.2023 | Jiri Filip
PřílohaDobrý den. Sháním firmu která realizovala stavbu výtahu do paneláku typ G57. Na netu jsem narazil na snímky, kde je výtah zastavěný v domě do šachty u schodiště, prostupující domem, kde je výlez na střechu. naše SVJ se tím chce zabývat. Moc Vám děkuji za informace. Přikládám foto dispozice.
29.03.2023 | Ján Konopka
Kolegovci nemá náhohodou niekto nejaku dokumentáciu k zvislej plošine CIBES A 4000
alebo kontakt na niekoho kto s ňou vie .
Ďakujem
01.03.2023 | Milada Benediktová
Pro pana Vavříka:Při šířce dveří 700 mm invalidní vozík 680 mm neprojede, pokud budou "busové" vnitřní dveře. Busové dveře uberou ještě na šířce.Je to vyzkoušené.
28.02.2023 | VÝTAHY SERVER
PRO: Karel Hájek | Doporučujeme upozornit na tento problém majitele domu (a tedy i výtahu) nebo přímo servisní firmu (telefon by měl být v kabině). Předpokládáme, že na něj narazí servisní technici při příští prohlídce výtahu a sami ho opraví, ale samozřejmě bude lepší na něj upozornit dříve než dojde k nějakému úrazu. Váš výtah samozřejmě neznáme, ale oprava měla být jednoduchá.
28.02.2023 | VÝTAHY SERVER
PRO: Vlastimil Vavřík | Zcela všeobecně, u výměny stávajícího výtahu bude uplatněno mnoho výjímek. I tvůrci norem velmi dobře chápou, že do původní šachty starého panelového domu se nevejde vše co je požadováno u výtahů pro novostavby. Jedná se ale o dost nepředmětný dotaz, protože nový výtah vám bude dodávat výtahářská firma. Pokud by jimi dodaný výtah, jak píšete "neprošel schválením", neměla by možnost vám ho předat ani požadovat po vás úhradu. Doporučujeme tedy zadat výběrové řízení (nejjednodušeji přímo zde na VÝTAHY SERVERU) a definovat vaše požadavky. To, že všechny nabídky výtahářských firem budou obsahovat výtah, který "projde schválením" bychom považovali za samozřejmost.
23.02.2023 | Karel Hájek
Dobrý den,
mohl bych poprosit o odbornou radu ohledně výtahů? V panelovém domě o 4 patrech se udělal nový výtah. Kostra výtahu je železný svařenec a výrobce nechal v každém patře mezi výškou podlahy a vstupem do kabiny malý schod - cca 20 milimetrů. Již jsem si zvykl, ale zprvu jsem o něj zakopával. Je to běžné? Nikdy jsem to u žádného výtahu neviděl. Neupravuje to například nějaká norma?
Děkuji.
19.02.2023 | Vlastimil Vavřík
Dobrý den.
Při výměně výtahů v bytovém domě jsme limitováni jednak rozměry šachty , jednak provedením stavby (panelák T06B).
Pokud chceme u nových výtahů mít automatické šachetní i kabinové dveře , vychází nám jejich šířka 700 mm.
Invalidní vozík 68 cm tedy projede.
Je to postačující?
Díky.
27.10.2022 | VÝTAHY SERVER
PRO: Pavel Štěpánek | Rozumíme vašemu dotazu, ale pravděpodobně se jedná o nepochopení vlivu norem na výtah. Pokusíme se to trochu objasnit a pomůžeme si přirovnáním vámi uvedeného 40-ti letého výtahu ke stejně starému automobilu. Nebude to přesné srovnání protože provoz automobilů je v ČR řešen zákony (které přikazují) a provoz výtahů normami (které pouze doporučují), ale pro náš účel to myslíme postačí: Před 40-ti lety byl vyroben automobil, který musel splňovat nějaká pravidla (nazvěme je třeba A). Jelikož je splnil, dostal povolení k provozu a Vy jste si ho zakoupil. Při STK Vám i nyní po 40-ti letech budou automobil kontrolovat pouze dle pravidel A. Dobrým příkladem může být třeba airbag nebo bezpečnostní pásy. Tyto položky jsou pro novější automobily povinné a po odstranění by STK neprošly, ale pokud je Váš automobil neměl z výroby, STK bez problémů projde. Do hry ale dále vstupují pravidla B, tedy bezpečnost. Na STK budou u Vašeho automobilu samozřejmě kontrolovat brzdy, vůle v řízení, tlumiče atd. Pokud STK neprojdete, můžou za to zkrátka pravidla B, nikoliv A. Pokud se vrátíme zpět k výtahům, obrovským problémem je, že zatímco 40 let staré automobily na silnici vidíte jen zřídka (a KAŽDÝ chápe proč je jejich majitelé vyměnily za nové), 40 let staré výtahy jsou stále v plném každodením provozu (a NIKDO nechápe proč by je měli vyměnit za nové). Přitom se v obou případech jedná o stroje, které vozí lidi a byly zkonstruovány jen na určitou životnost. Do hry proto vstupují pravidla C, které majitelům výtahů doporučují jak postupovat aby byl jejich výtah i nadále schopen každodenního bezpečného provozu. Splnění těchto pravidel může majitel zajistit modernizací (ve světě aut renovací) nebo výměnou za nový výtah. Připomínáme však ještě jednou - jedná se o doporučení. Zpět k Vašemu dotazu: Váš výtah splnil pravidla A při zahájení provozu a žádné nové verze těchto pravidel na to nemají vliv. Pravidla B (bezpečnost) musí být plněny vždy, jinak výtah bude papírově odstaven (majitel to však nemusí respektovat). Nerespektováním pravidel B a C se majitel výtahu vystavuje rizikům uvedeným v našem minulém příspěvku. Určitě se nejedná o nejlepší vysvětlení této problematiky, ale snad jsme Vám pomohli.
13.09.2022 | Pavel Štěpánek
Dobrý den. Děkuji za obšírné vysvětlení k zastavení/ nezestavení provozu výtahu.
Možná jsem dotaz položil nepřesně. Merit dotazu je, zda výtah, který byl například stavěn před 40 lety a je do dnešní doby udržován odbornou servisní firmou tak, aby stále splňoval tehdejší normy, zda může nastat situace, že díky novým normám, kterým výtah "nemůže z principu konstrukce vyhovět " , být jeho provoz zastaven. Vím, že například výtah typu páternoater funguje na jednom ministerstu....přičemž tyto výtahy se běžně instalovaly v 70 letch.
12.09.2022 | VÝTAHY SERVER
PRO: Pavel Štěpánek | Reálně odstavit výtah může pouze jeho majitel. Vše ostatní má, velmi zjednodušeně, tento postup: Pokud majitel chce zajistit, aby jeho výtah byl pro jeho uživatele bezpečný, měl by se řídit platnými normami a na jeho servis si smluvně zajistit odbornou firmu. Tato odborná firma mu pak pravidelně předává dostatek podkladů pro jeho rozhodování "co s výtahem". Pokud však majitel svou nečinností dopustí aby se jeho výtah stal nebezpečným, může mu jím objednaná odborná firma výtah zastavit - papírově i reálně. Jako jeho majiteli mu však samozřejmě nic nebrání takto nebezpečný výtah opět spustit (tedy neodstavit) a přestat se řídit platnými normami. V takovém případě se však majitel vystavuje riziku, že jeho výtah některému z jeho uživatelů způsobí poškození věci, zranění či smrt. Plná odpovědnost za tyto následky a jeho rozhodnutí nedodržovat platné normy tak zůstane pouze na jeho straně. Následný soud pak bude samozřejmě kontrolovat zda mohl této události předejít - tedy zda dodržoval alespoň platné normy.
10.09.2022 | Pavel Štěpánek
Dobrý den.
Kdy může dojít k nařízení zastavit provoz osobního výtahu v bytovém domě ?
Normy se mění, jsou neustále přísnější, přitom výtahy z let 1980-2000 jezdí stále, aniž v mnohém vyhovují novým normám.
Děkuji předem za odpověď.
P. Štěpánek
07.12.2021 | Jan Studený
PřílohaDobrý den, najdu zde někoho, kdo by mi byl ochoten předat vědomosti ohledně výtahu Transporta GNV 500 (350) z roku 1971? Vlastním ho, mám ho rád a snažím se o něj starat. Uvítal bych také náhradní díly, kdyby někdo měl. Předání vědomostí ani díly samozřejmě nechci zadarmo. Děkuji. JanS
22.09.2021 | Petr Novák
Chtěl bych upozornit na nekalou činnost živnostníka Petra Čonky, který nabízí montáže výtahů. Naši firmu poškodil svým neumětelstvím, lhaním a nedodržováním domluvených termínů!
16.09.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: Marek | Vámi zmiňovaný výrobce provádí i servis výtahů. Pokud chcete oslovit i další servisní firmy, klikněte na odkaz ZADAT VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ VŠEM FIRMÁM V ČR (pod vyhledávacím polem v horní části každé stránky) a přesně specifikujte váš výtah. Vhodné firmy se vám sami ozvou s nabídkou.
15.09.2021 | Marek
Dobrý den,
Potřebuji oslovit firmy pro servis našeho výtahu. Je od MyLift. Jaké firmy umí servisovat tyto výtahy? Potřebuji jich více pro výběrové řízení. Děkuji
01.07.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: Zdeněk Vršník | Na váš dotaz dosud nikdo nereagoval a tak se o to pokusíme my. Popis problému "8 let starý výtah má díky změnám norem neodstranitelné závady" je jistě přehnaný. Ano, cíl norem byl a bude zajistit větší bezpečnost výtahů a proto se stále vyvíjejí. Samozřejmě nevíme zhola nic o vašem konkrétním výtahu ani problému, ale pokud byl spuštěn do provozu teprve před 8-mi lety, dovedeme si představit pár provozních rizik, ale nikoliv neodstranitelné závady. Rádi vše přirovnáváme k automobilům, kde je vše jaksi pochopitelnější. Tak si tedy například představme automobil, který nemá z výroby airbag. V současné době již všichni víme (a tím pádem i normy), že airbag dokáže zachránit mnoho životů a proto by vám při technické kontrole technik zapsal do dokumentu například "provozní riziko - nemá airbag". Tímto krokem vás ale pouze chce upozornit na to "co by bývalo bylo bezpečnější". Rozhodně vám tímto nenařizuje, aby jste si do auta airbag nechal ihned doinstalovat. Rádi se na váš konkrétní problém podíváme blíže, zašlete nám e-mailem podklady.
01.07.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: Anna Hantonová Hantonová | Omlouváme se, ale výtaháři vám v této záležitosti příliš nepomůžou. Váš dotaz doporučujeme adresovat spíše právníkovi. Zcela všeobecně je odpověď na vaši otázku o společném vlastnictví SVJ a SBD pravděpodobně velice jednoduchá. Váš dům vlastní SVJ (tedy subjet který sdružuje jednotlivé majitele) a SBD (tedy subjekt který sdružuje jednotlivé družstevníky). Pro zjednodušení si můžeme říci, že je to prakticky stejné jako kdyby váš dům vlastnili "dva lidé". Pokud se tito "dva lidé" dohodnou, že postaví nový výtah (nebo opraví střechu) musí ho také společně zaplatit. Podíl na platbě bude samozřejmě vycházet z toho kolik procent domu vlastní. Velkým problémem tak může být pouze ta dohoda. To je ale již záležitost pro právníka.
30.06.2021 | Anna Hantonová Hantonová
Pokud to půjde, také mám dotaz. Neustále mne neopouští otázka společných finančních náhrad výstavby nového výtahu v panelovém domě, kde je společné vlastnictví SVJ a SBD. Spolupodílí se na výstavbě i SBD, či nikoliv? Na opravě střechy? A SVJ na opravách nebytových prostor? Jak to vlastně je? Vlastník chce finanční prostředky na každém? Zhodnocuje dům? Komu vlastně? SBD, či SVJ? Kdo je majitel? Čeho? A proč musí jen někdo dávat finanční prostředky a někdo nemusí? Kdo má vlastně rozhodující právo ( i když je 14 vlastníků bytů z 18). Jediným problémem je, že není právně ustavené SVJ. Tudíž stále byty patří pod SBD .....(podle nové zákonné úpravy).Ale finančně?
31.05.2021 | Zdeněk Vršník
Hezký den,
máme výtahy, které jsou 8 let staré, ale protože se změnily normy, je jejich stav nevyhovující a mají reálně neodstranitelné závady. Z inspekčních zpráv to vypadá, že bychom je měli nejlépe vykopat a udělat znova. Jde na staré výtahy aplikovat nové normy?
08.04.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jaroslav Havel | Tento váš dotaz řeší Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby, která v § 28 Výtahy, bodu (2) uvádí: Výtahy se musí zřizovat u novostaveb bytových domů se vstupy do bytů v úrovni pátého a vyššího nadzemního podlaží nebo podkroví v téže úrovni. U změn dokončených staveb bytových domů, kde vstupy do bytů jsou v úrovni pátého nadzemního podlaží nebo podkroví v téže úrovni, se výtahy nemusí zřizovat ani existující výtahy do tohoto podlaží prodlužovat.
08.04.2021 | Jaroslav Havel
Dobrý den, chtěli bychom vybudovat půdní byty v budově základní školy. Půda je na úrovni 4 NP. Vzniká povinnost vybudovat výtah?
27.02.2021 | Bohumil Valeš
Dobrý den pane Vysloužile. Neuvádíte jak je zařízení staré nicméně dle nejnovějších předpisů ČSN EN 81-20 musí být vrstvené tedy bezpečnostní (Konex, Stadip apod.) a splňovat pevnost statického působení 1000 N na plochu 0,3 x 0,3 m bez trvalé deformace. Dle předchozí normy ČSN EN 81.1 (2) A3 musí být vrstvené sklo umístěno na místech běžně přístupných osobám (např. šachta ve schodišti) do výše, na straně vstupu (tedy čelní stěně) min. 3,5 m, na ostatních stranách min. 2,5 m s min vzdáleností od pohyblivých částí zařízení 0,5 m (toto se týká šachet s částečným opláštěním). Běžně je dostačující vrstvené sklo tloušťky 8 mm (např. 3+2+3). Výměna stávajících obyčejných skel za skla vrstvená je samozřejmě závislá na statickém výpočtu pevnosti konstrukce (vrstvené sklo je zpravidla těžší než původní obyčejné o menší tloušťce) a způsobu uchycení. Děkuji. Valeš B
27.02.2021 | Zdeněk Vysloužil
Dobrý den!
V domě při montáži skleněného opláštění výtahové šachty
se rozbilo namontované sklo. Tudíž jsem zjistil, že se
jedná o obyčejné okenní sklo. Je přípustné montovat tato
skla do výplní?
Děkuji!
02.02.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: p.Černá | Pro správné pochopení všech kroků vedoucích k uvedení výtahu do provozu můžete začít studiem Nařízení vlády č. 122/2016 Sb. a pokračovat k jednotlivým normám. Dle našeho názoru je to ale vcelku zbytečné a lze vše velmi zjednodušit asi takto: S výtahem můžete jezdit teprve až bude mít majitele, až ho tento majitel uvede do provozu, až tento majitel uzavře smlouvu se servisní firmou na provádění úkonů dle platných norem a až s Vámi uzavře smlouvu o využívání tohoto výtahu (a platbách za jeho využívání). Do té doby je vše záležitostí dohody a pokud se vámi zmiňovaný stavitel (tedy nikoliv majitel) dohodnout nechce patrně s tím nic nezmůžete. Ono se ale není čemu divit, představte si že by se Vám v něm něco přihodilo.
31.01.2021 | Marie Černá
Chápu vaši argumentaci. Jde o to, že ostatní byty v nižších patrech jsou již předané novým majitelům, kteří všichni mají určitý spoluvlastnický podíl na společných částech novostavby- mimo jiné se to týká samozřejmě výtahů. Netuším, zda ostatní majitelé toto řešili, či ne.
Ráda bych se tedy ještě zeptala, jaké jsou konkrétní kroky pro uvedení výtahu do provozu k běžnému užití (samozřejmě v případě, že technicky- "stavařsky" je vše již hotovo)- je nutná revizní konktrola nezávislou třetí osobou (s určitým oprávněním?) nebo si dodavatelská firma sama výtah a jeho provedení "zkontroluje" a s ohledem na celkové provedení rozhodne, po provozní zkoušce, že je vše v pořádku, vydá jakousi formu "záručního listu" a umožnění jeho užívání je pak již na zadavateli zakázky......? (Omlouvám se za neodborné výrazy- mám zcela netechnickou odbornost:)
27.01.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: p.Černá | Nedokážeme posoudit aktuální situaci na základě pár řádků ale dle našeho názoru není možné jednat se stavitelem domu o využívání výtahu, který nebyl oficiálně uveden do provozu a který bude stavitel teprve předávat jeho budoucímu majiteli - zadavateli této stavby. Je to podobné jako by jste si chtěla od prodejce automobilů zapůjčit automobil, který ještě nebyl předán jeho budoucímu majiteli a který zatím nemá SPZ, zákonné pojištění ani TP. To že s budoucím majitelem plánujete uzavřít dohodu o pronájmu tohoto automobilu je pro tohoto prodejce zcela irelevantní. To že stavitel opakovaně využil svůj výtah pro účel stavby je dle našeho názoru jen věcí dohody mezi ním a jeho dodavatelem výtahu.
24.01.2021 | Marie Černá
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na možnosti využívání výtahu v novostavbě bytového domu, který zatím nebyl zkolaudován. Respektivě jaké jsou podmínky pro jeho zprovoznění a zda je toto nějak podmíněno/ovlivněno kolaudací? (Kupujeme byt v pátém patře a již z důvodu montáže kuchyně, interierovývh dveří, podlah a dalších klientských změn jsme byli nuceni materiál do bytu vynášet, přestože víme, že pro účel stavby byl již výtah opakovaně využit- ale na náš dotaz stavitel argumentuje nutností vyčkat do kolaudace...). Předem děkuji za odpověď.
04.01.2021 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jan Dušek | Nahradit 34 let starý výtah novým zařízením opravdu není povinné. V ČR neexistuje žádný zákon který by takovou povinnost majiteli výtahu nařizoval. Každý majitel se může svobodně rozhodnout zda bude svůj výtah udržovat sám a riskovat případný soud s člověkem kterého jeho výtah poranil (či s pozůstalými člověka kterého jeho výtah usmrtil) nebo bude dodržovat platné normy které mu doporučí jak jeho bezpečnost zajistit. Vaše samospráva je jistě rozumný majitel dodržující normy kterému při kontrole výtahu bylo odbornou firmou nahlášeno nemálo bezpečnostních problémů. Ano, samospráva se mohla rozhodnout tyto problémy vyřešit modernizací a přidáním jednotlivých komponent, ale ruku na srdce - "modernizoval" a "tunil" by jste své více jak 34 let staré auto které musí být každý den v provozu nebo by jste si raději koupil nové a spolehlivé?
01.01.2021 | Jan Dušek
Zdravím ve spolek. Mám dotaz. V paneláku z roku 1987 máme původní výtah Transporta od výstavby panelového domu, a na základě rozhodnutí samosprávy domu se plánuje jeho výměna za výtah nový. Je dle nějakých předpisů, norem, nařízení EU, a případně jiných, opravdu nezbytně nutné či povinné tento starý původní, ale bezporuchový výtah Transporta měnit za výtah nový?
Děkuji za odpovědi.
20.10.2020 | Tomáš Adamec
PřílohaDobrý den jen chci upozornit na podvodníka který mě okradl. Tato firma mně kontaktovala na základě mého inzerátu na tomto serveru. Dejte si pozor.
18.09.2020 | Ferda Mravenec
Tak těch příčin může být povícero. Řešil jsem obdobný problém a nakonec byl volný vodič od snímače ve svorkovnici na kabině, taky může být zlomený vlečňák. Ty papírky pod kotvami relé jsem párkrát viděl, ale nikdy si myslím tím nikdo nevyřešil příčinu závady. Ovšem nic se tím určitě nezkazí. V těch snímačích jsou mechanická... tam klidně může být závada také. PS:konečně věcná diskuze
15.09.2020 | Imrich Kmetony
Neviem, či som dosť zrozumiteľne popísal závadu. Treie poschodie je asi v poriadku, lebo ak zvolím 3, tak tam výťah správne zastavuje. Nezaregistruje polohu v 4. a niekedy ani v 5. poschodí a potom ide na konečnú, teda na 6-ku. Tam je už páka, nie magn. snímač.Tak isto aj dole. Nie som výťahar, tak nepomenúvavam obvody asi správne, ale myslím, že mi porozumiete.Tie magnetické alias indukčné snímače sú také, že sa nedajú nastavovať. Je to medzera široka cca 4 cm a na vybavovacom mieste cez ňu prejde plech hrúbky cca 4 - 5 mm. Tá závada sa prejavila prvýkrát možno viac ako 10-tími rokmi. Servisaci si s tým nevedeli dať rady a vtedy som im povedal svoj názor na magnetický skrat aj som sa ponúkol, že mám nejaké relátka, že vymením iba kotvy. Oni tam namiesto výmeny časti relé, tam nalepili nejakú lepiacu pásku, neviem koľko vrstiev, ale bol pokoj asi 2 roky. Poto ten systém s páskou opakovali a bol zas pokoj. Preto sa domnievam, že problém je v relé, že sa rozpadol ten izolak na kotve, ale to je len moja domienka. Dnes už tá servisná firma má iný personál.
15.09.2020 | Kamil Pokorný
Reakce na Petr Kesler:
To není problém patrové vložky, registru, relátek, ale jak tu někdo psal, vynechávají magnetické clonky nebo patrová páka v tom třetím patře, tam je problém, nejde impulz do mozkovny a ta tedy to patro jaksi nepočítá samozřejmě a počítá až od dalšího patra, ve kterém už je v pořádku clonka nebo patrová páka a přijde impulz (rozpojení). Každej by vyměňoval a vyhazoval releové vložky, to je dneska jen o byznysu... každej jen vydělat, přitom ty novější komponenty jsou taky poruchový a kolikrát ta logika dělá taky nesmysly, vidím to u nás ve výtahu.... Zlatý relátka, hned vše seplo a jelo se okamžitě, jak se zavřely dveře, zatím co novější systémy kontrolují 500 položek než se ráčí rozhodnout povolit konečně jízdu a to ještě jsou někde tak blbě pomale nastavený frekvenčáky a dlouhý dojezdy, že by člověk v tý kabině strávil mládí, než teda někam dojede a než se konečně zastaví plně a otevřou dveře... šílený!
15.09.2020 | Petr Kesler
já si myslím ,že to bude patrová vložka a telefonní relé pokud to má ještě původní zařízení rozvaděče. Pokud ano tak čištění kontaktů nedoporučuji spíš přemýšlet nad vyměnou za adaptér.
14.09.2020 | Bohumil Valeš
PRO: Imrich Kmetony. Dobrý den. Dle popisu závady, si myslím že chyba bude spíše ve snímání polohy, dochází k tzv rozpočítání, tedy že snímač (nebo patrový přepínač)
nezareaguje v některé stanici. Chyba může bát u magnetických snímačů že magnet na vodítku není ve správné vzdálenosti (většinou vlny na vodítkách, nebo velká boční vůle ve vodících čelistech) to samé platí i o clonkách. Pokud jsou použity patrové přepínače tam je to obdobné a ještě závisí na nastavení páčky. Dle vašeho popisu to vypadá na snímání polohy ve 3 patře (stanici ?)pokud se to projeví vždy v tomto patře, je možné že je i tzv. unaven počítací snímač, pak by se ovšem závada projevila i v jiných stanicích. Závada relé není příliš, v tomto případě obvyklá.
Děkuji. Valeš B
12.09.2020 | Imrich Kmetony
Dobrý deň!
Potrebujem odbornú radu k staručkému výťahu z r. 1972. Často sa stáva, že ak je výťah privolaný na vyššie ako tretie poschodie, tak kabína výťahu ignoruje zvolenú zástavku a zastaví o jedno, niekedy o dve poschodia vyššie. To isté sa stáva aj pri ovládaní z kabíny. Teda, keď zvolím 4. poschodie, tak niekedy zastaví na piatom alebo až na najvyššom teda šiestom. Ak sa tak stane, tak pasažier má možnosť sa dostať na správne poschodie tak, že stlačí voľbu o toľko nižšiu, o koľko sa výťah pomýlil. Teda, ak chcem isť na 4. ale kabína zastaví na 5. tak následné stisnem 3 a som na 4. Horšie je to s privolaním. Takýto pomýlený bude, kým nezíde na prízemie. Z toho logicky vyplýva, že riadiaca jednotka odrátava zástavky od prízemia. Keďže snímače polohy sú indukčné a riadiaca jednotka je relátková, tak predpokladám, že na kotve relatka chýba distančná slzička, tým vznikne magnetický skrat a relé nazareaguje, ale to je len moja domnienka.
BTW, riadiaca jednotka je pravdepodobne VRN alebo podobná, lebo je samé relé.
03.06.2020 | VÝTAHY SERVER
PRO: Kurt Meindl | Pokud např. rozbité vážící zařízení dává výtahu stále informaci že je přetížen, výtah se nerozjede. Vyhodnotit konkrétní závadu vašeho výtahu však musí vaše smluvní servisní firma. Nikdo jiný skutečný stav věcí nezná.
03.06.2020 | Kurt Meindl
Děkuji za vyčerpávající odpověď.
Zajímalo by mně ještě, zda tento díl (váha) má vliv na to, že po vystoupení dvou osob z výtahu ve 2. patře, po zavření dveří výtah neodjel do přízemí a nedal se přivolat z přízemí.
Kurt Meindl
03.06.2020 | VÝTAHY SERVER
PRO: Kurt Meindl | Pod pojmem "váha výtahu" se pravděpodobně skrývá vážící zařízení zajišťující ochranu proti přetížení kabiny. Každý výtah by měl mít svou nosnost viditelně uvedenu na štítku a pokud je tato nosnost překročena, výtah se nerozjede. O vážení osob či osob s nákladem se stará právě toto zařízení. Cenu tohoto náhradního dílu vám na tomto fóru s nejvyšší pravděpodobností nikdo nesdělí protože jste neuvedl žádné bližší informace. Existují totiž různé typy vážících zařízení, např. pod pohyblivou podlahu, pod kabinu, přímo na nosná lana atd.
03.06.2020 | Kurt Meindl
Dobrý den,
Prosím můžete sdělit co si mám představit pod pojmem "výměna váhy výtahu".
Kolik takový náhradní díl stojí v Kč?
Děkuji
07.04.2020 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jan Dušek | Váš dotaz nás zaujal a tak jsme oslovili přímo ředitele Dopravního podniku města Děčína Ing. Jana Duška. Zde je jeho odpověď kterou nám dnes zaslal e-mailem: "Provoz výtahu na Pastýřskou stěnu byl zahájen v roce 1983 a ukončen v roce 1994."
06.04.2020 | Jan Dušek
Zdravím! Vím, že to sem asi moc nepatří, předem se omlouvám, ale přesto to zkusím. Mám dotaz ohledně bývalého veřejného výtahu z Labského nábřeží na Pastýřskou stěnu ve městě Děčíně, v tehdejší správě městského dopravce DpmD. Je určitě pravda, že tento výtah, vybudován a zprovozněn v roce 1983, svezl své poslední cestující již v roce 1994(dle info z Googlu, Wikipedie, novin Děčínský deník)? Kolega mi to prostě pořád nevěří, a zarytě mi tvrdí, že se tímto výtahem ještě v letech 1996/1997 určitě svezl... Tak kdo má pravdu...??? Děkuji!
03.03.2020 | Marie Fridrichová
Dobrý den, rádi bychom zjistili, zda někdo v panelovém domě typ G57 realizoval Výtah "přilepený" k domu.Na našem sídlišti v Praze jsou takto instalované výtahy v šestipatrových domech, my máme pouze 4 patra, ale jak stárneme, ak jsme bez výtahu špatně mobilní
Děkujeme za informace.
31.10.2019 | Patrik Zmydloch
Dobrý den,
potřebuju poradit. Teď v listopadu to bude přesně rok co nám v panelovém domě postavili zcela nový výtah. Výtah byl minimálně dvacetkrát porouchán. Minulý týden výtah zůstal stát v nejvyšším patře a pořád se otevíral a zavíral až do příjezdů servisní firmy. Dnes se opět výtah zastavil ale ve třetím patře a pořád otevírá a zavírá dveře. Chtěl bych se zeptat zda je normální taková častá poruchovost na novém výtahu? Nevíte čím by to mohlo, že se výtah neustále otevírá a zavírá?
Moc děkuji za odpověď :)
10.09.2019 | VÝTAHY SERVER
Ano, výtah je trvalou součástí budovy které jste spoluvlastníkem. To jakou procentuální část této budovy (či jaký byt) vlastníte není podstatné. Přirovnání ke střeše není náhodné, také se na její opravu či výměnu složí všichni majitelé i když zatéká do bytu jen těm co je mají přímo pod střechou. Jediné na čem se s ostatními spolumajiteli můžete dohodnout je nehrazení jeho následného provozu (viz články níže).
10.09.2019 | Grigorij Pavlovič
Zhodnocení domu ano, ale bytu v přízemí? Střecha vždy byla a je součást domu, ale výtah?
10.09.2019 | VÝTAHY SERVER
PRO: Grigorij Pavlovič | Pořízení výtahu je trvalým zhodnocením domu a proto se na něm finančně podílí všichni jeho majitelé (podobně jako například na opravě střechy apod.). Tématu následných plateb se věnuje například náš článek JAK ROZÚČTOVAT NÁKLADY NA VÝTAH V BD ČI SVJ nebo článek SOUD ZAMÍTL ŽALOBU MUŽE KVŮLI POPLATKŮM ZA VÝTAH.
10.09.2019 | Grigorij Pavlovič
Zdravím vás.
Od nového roku se u nás na domě zvedl fond oprav a to z důvodu pořízení nového výtahu.( Nikdy u nás nebyl) Chápu veškeré důvody jeho pořízení, těhotné, rodiny s malými dětmi, starší sousedy, invalidè. Ale my bydlíme v přízemí, byli jsme a vždy budem přehlasování a cítíme se finančně poškození. S pořízením souhlasíme,ale proč z našich peněz? Můžeme proti takové diskriminaci něco udělat, když se v domě nelze domluvit? Zdůrazňuji ještě jednou, NEJSME PROTI stavbě výtahu.
Děkuji za odpověď
08.08.2019 | VÝTAHY SERVER
Jako mediální partner si Vás dovolujeme pozvat na konferenci SPRÁVA BUDOV CZ
2019. Termín konání 10.-11.10. 2019 v hotelu Akademie Naháč v Choceradech.
POZOR! Využijte slevu 10%-20%. Více informací o konferenci
ZDE...
13.05.2019 | VÝTAHY SERVER
Na Facebooku dnes zahájila činnost nová diskuzní skupina s názvem Výtahy zaměřená na problematiků výtahů v České republice. + Přidat se
30.04.2019 | Helena Horstová
Mohu se zde zeptat majitelů domů, projektantů, statiků a stavebních firem, zda jste někteří z vás prováděli před stavbou výtahu rozšíření schodišťového zrcadla zkrácením-odříznutím schodišťových stupňů, aby se výtah do prostoru vešel?
Mám problém s památkáři, kteří tvrdí, že pokud se bude schodiště upravovat v mém domě( údajně je to historické schodiště z roku 1889)tak následkem tohoto zákroku schodiště spadne. Já osobně mám od dvou statiků kladné stanovisko a budou se před stavbou samozřejmě dělat i sondy, ale abych přesvědčila památkáře musím doložit příklady podobného zákroku, kde se nic nestalo a vše proběhlo bezvadně. Děkuji předem za info. Helena.H ( dům je na Praze 3)
25.04.2019 | VÝTAHY SERVER
Vážený pane Pokorný, nemůžeme nereagovat na váš příspěvek. Chápeme vaše rozhořčení, ale prosím uvědomte si, že reagujete jen na "nějakou" reportáž která může a nemusí být zcela pravdivou protože se jednalo jen o názor "nějakého" pána, který může a nemusí znát pravou příčinu a rozsah opravy ani její přesnou cenu. Prosíme tedy nebuďme tu jako v ostatních fórech kde se bez jakéhokoliv ověření skutečnosti hodnotí vše. Pro vaše další postřehy s opravami či neopravami starých výtahů si dovolíme použít malé přirovnání. Pokud budu majitel staré rezavé Škody 100 (ze staré pevné oceli :o) se kterou se již logicky bojím jet na dovolenou tak stojím před zásadním rozhodnutím. Zcela svobodným(!) rozhodnutím. Mohu ji zrekonstruovat, ale výhradně ruční práce a shánění původních dílů na nějakých burzách (protože se zkrátka již nevyrábí) mi zabere mnoho času. Výsledek pak bude sice krásný, ale velmi drahý a... stále se s ním budu bát jet na dovolenou. Mohu ale také toto auto prostě odvézt na sešrotování a koupit si nové. Pak sice již nebude z "té staré pevné oceli", ale zato mi bude spolehlivě sloužit a na dovolenou s ním klidně pojedu. Věřte zkrátka, že majitelé výtahů nejsou žádní zmanipulovatelní pitomci a dokážou se zcela svobodně rozhodnout jaká z těchto variant je pro ně (i jejich peněženku) nejvýhodnější. (P.S. - O tom proč dříve bylo vše kvalitnější a déle vydrželo bychom mohli debatovat hodiny, ale poslední přirovnání. Někde jsme viděli tabulku s porovnáním kupní síly dříve a nyní, zkrátka jak dlouho se například muselo dříve vydělávat na auto a kolik by tak tedy se současnými příjmy nyní stálo. Ta Škodovka tam byla asi za 700 tisíc dnešních peněz. Pokud tedy dnes můžete koupit moderní Fábii za cenu jen 300 tisíc, jedná se o více než o polovinu levnější (a tudíž i horší) auto. :o)
25.04.2019 | Kamil Pokorný
Shlédl jsem záznam z TV zpráv o tom, jak v Praze musí chodit staří lidé pěšky až do 6.patra (a někteří nemohou, takže jsou už půl roku uvězněni doma), protože stavební úpravy (pád cihel do šachty a na kabinu) něco poškodily a oprava by vyšla na třista tisíc! Co je to za nesmysl? Vysvětlí mi to někdo a vyčíslí konkrétně? Co se tak mohlo poškodit na kabině? Magnetické snímače? Tak vyjde jejich výměna i s prácí třeba za pár tisíc (ať se teda koza nažere). Patrová páka? Kolejničky? To samé. Ocelový mechanismus? No tak jej vyčistím. Ale nevěřím, že spadlá cihla by natolik zdeformovala něco, že by to nešlo narovnat, opravit, navařit tam část jiného vinglu, íčka, a pořád musíme být v opravě řekněme do desítek tisíc (ať se tedy firma nažere). Ale né, odhad se udělá rovnou na třista tisíc, aby se vynutila rovnou výměna celého výtahu? I za cenu, že půl roku musí staří lidé šlapat s nákupama pěšky! Přijde mi to jako velice arogantní a hnusný byznys, takovým způsobem a cenami vydírat a nutit k výměně celého výtahu. Toto jednání totiž vidím opakovaně i v Brně a jinde, kdy v mnoha případech by stačilo vyměnit relátko, ale firma lže, že takové relé se už nevyrábí a nutí celý nový rozvaděč! Opravdu hnusný byznys! Kde je nějaká solidnost? Musí opravdu každá firma vydřít miliony a jinak schválně záměrně nic neopraví staršího? To je opravdu hnusný přístup a v nějakém TV pořadu by se možná slušelo to rozmáznout! Vím že řada solidních výtahářů naříká, že staré poctivě udělané kvalitní součásti, jako lanovnice, vydrží klidně dodnes, jezdí 40 let, a nemá chybu, ale to se vyhodí a dá se nový stroj z nekvalitní oceli měkké! Dnešní lanovnice se často poškodí už za pár let (měkká ocel) a je tu zase byznys z výměny za novou, stejně nekvalitní, namísto aby se pečovalo o perfektní staré stroje z kvalitní oceli! Myslím si, že solidní firma by měla umět udělat i cenové kompromisy, aspoň tam kde jsou ti staří lidé, a majitel by s koupí další chaty, bytu nebo auta mohl půl roku počkat. Nechci vidět ty karmy těch, kteří takový byznys dělají nebo nastavují! Teď si vyděláš, ale to je hodně krátkodobej pohled a pak to budeš muset vracet kámo, třeba v příštím životě, to bych si hodně promyslel. Běžná veřejnost nic nezná a na tom se vydělávají stamiliony. Nelíbí se mi ale, jestliže se to přehání na úkor nemohoucích starých lidí!
05.12.2018 | Ferda Mravenec
Dobrý den. Inspekční prohlídka slouží k tomu, aby informovala provozovatele, jaká rizika vyplývající z provozu výtahu se na jeho výtahu vyskytují. Posuzuje se rozdíl současné požadované bezpečnosti s instalovaným zařízením. Jak s tím provozovatel naloží je na něm. Každá servisní firma mu na poptávku navrhne odstranění rizik včetně CN.(pokud to technicky jde, někdy vyjde výhodněji nové zařízení ) . Pokud dojde k nějaké újmě na zdraví při provozu výtahu s neodstraněnými riziky, je zodpovědnost na provozovateli. Toť můj názor.
18.11.2018 | Petr Ruffr
Dobrý den Koko Jambo...právě že to servisní firma uvedla do protokolu IP jako riziko a to úrovně vysoké. Proto se ptám, jestli má firma provádějící IP povinnost tuto provést na základě norem platných v období kolaudace výtahu, nebo jestli to může udělat jako u nás a požadovat úpravu osvětlení výtahu? Děkuji
07.11.2018 | Koko Jambo
Pane Ruffre, selským rozumem bych to videl tak, že platí vše z doby vytvoření projektu a oficiálního spuštění vašeho výtahu. Jinak by se výtahy predelavali stale. Pravděpodobně to následně uvidíte zapsané v provozních rizicich vaseho vytahu i s navrhem data na odstraneni. Myslim ale ze to bude tak 15 let (nízké provozní riziko).
02.11.2018 | Petr Ruffr
Dobrý den,
od loňského roku vešla v paltnost nová evropská norma EN 81-20/50 upravující mimo jiné hodnoty inzenzity osvětlení strojovny výtahů. Platí tato norma pouze pro nově vyrobené a instalované výtahy, nebo i pro již instalované a tedy bude nutné upravit všechny starší výtahy, kterí byly zkolaudované podle starší normy?
Předem děkuji za odpověď
02.11.2018 | Tomáš Řeha
Dobrý den. V domě uvažujeme výměnu starého výtahu za nový. V rámci výboru diskutujeme nad otázkou volby dveří do výtahu. A sice mezi ručními venkovními dveřmi v kombinaci s tzv. automatickými busovými vnitřními dveřmi a plně automatickými teleskopickými dveřmi venkovními i vnitřními. Jedná se nám především o problematiku údržby automatických dveří, které jsou nepochybně komfortnější, modernější a pohlednější, naproti tomu technik jedné nejmenované výtahové firmy nás od těchto dveří odrazoval právě z důvodu významně vyšších nákladů na údržbu, poruchovost a nízkou odolnost vůči vandalismu oproti výše uváděnému druhému typu dveří. Proto bych se chtěl zeptat na názor i jiných odborníků, případně na zkušenosti ostatních uživatelů domovních výtahů s jednotlivými typy výtahových dveří. Ručně zavírané šachtové dveře se mě dnes jeví již jako přežitek, ale pokud by to znamenalo výrazně menší náklady na jejich údržbu oproti plně automatickým teleskopickým, tak to asi před ostatními členy výboru neobhájím. Předem díky za názor či zkušenosti.
05.09.2018 | Helena Horstová
PřílohaMohu se zeptat jaký typ nového výtahu zvolit, kde je omezená šíře ve schodišťovém zrcadle bytového domu, aby byl výtah co nejširší? Schodišťové zrcadlo se od přízemí rozšiřuje směrem nahoru a v přízemí má šíři pouze 100cm a přibude ještě 10 cm, jelikož by se zúžilo a staticky zpevnilo schodiště vedoucí do sklepa kam výtah jezdit nebude. Výtah by jezdil z přízemí do 4 patra a do 5 patra (musela by se zvedat střecha) by se muselo dojít pěšky. Je reálná šíře vstupu 80 cm? Má někdo podobný problém vyřešen? A jakým způsobem? Děkuji za odpovědi a za typy.
18.05.2018 | Bohumil Valeš
Dobrý den. Dle platných předpisů (norem) musí být výtah povinně vybaven oboustranným komunikačním zařízením, protože nevím, kdy byl výtah předán do provozu, předpokládám platnost spíše normy ČSN EN 81.1,2 (A3), od léta 2017 platnost aktuální normy ČSN EN 81-20 (bezp. předpisy pro konstrukci a montáž výtahů).Ještě upřesním pojmy, komunikační zařízení (tedy komunikátor), běžně dodává firma která výtah instaluje (bývá napevno umístěn v ovladačové kombinaci v kleci). Vlastní připojení do sítě, lze pomocí GSM brány (podobné jako mobil), nebo pevné linky např. telefonní, kabelová nebo lze použít i tzv interkom připojený například na ostrahu 24 hod. Toto vlastní připojení k síti by mělo být specifikováno ve smlouvě o dílo tzn pokud máte komunikátor, ale není připojen do sítě a není to uvedeno v SOD, budete tuto věc muset řešit s dodavatelem výtahu (musí Vám naprogramovat pohotovostní čísla). Ještě doplním že toto připojení musí být funkční i po výpadku napájení tzn přes např. nouzový zdroj (baterie).
18.05.2018 | Tereza Kyliánová
Dobrý den, ráda bych se dotázala, zda je v souladu se zákonem či nařízeními, aby v novostavbě byl dodán výtah bez GSM brány a tím nesplňoval nařízení. Bohužel aktuálně tuto situaci řešíme u nás v novém bytovém domě, kde byl dodán výtah, avšak neobsahuje žádné komunikační zařízení a zvažujeme tedy reklamaci. Děkuji.
16.05.2018 | Bohumil Valeš
Otázka od kolika let smějí jezdit děti sami ve výtahu je poměrně zajímavá.
Výtahy splňující současné platné normy a předpisy (např. ČSN EN 81-1,2 (A3), 81-20)
jsou již natolik bezpečné, že je mohou teoreticky používat děti, které jsou schopné
navolit směr jízdy. Starší výtahy zejména bez klecových dveří mají být opatřeny návodem (které si ovšem malé dítě neumí přečíst), kde je uveden věk (min.10 let). Vše samozřejmě záleží hlavně na zákonných zástupcích pokud nechají dítě
používat výtah samo. S tím souvisí ještě jedna věc, pokud se dítěti ve výtahu něco stane, zodpovídá za za celou situaci většinou provozovatel výtahu (tedy BD, SVJ a pod.) Nejlepší možností je dodržet alespoň těch 10 let (dítěti zdravá procházka po schodech neuškodí) a také prostudovat návod k obsluze.
16.05.2018 | Zdeněk Jan
Rád bych se prosím zeptal, od jakého věku smí dítě dle platné legislativy (pokud to upravuje) jezdit samo výtahem. Moc děkuji za odpověď.
26.04.2018 | VÝTAHY SERVER
Na www.vytahy-veletrh.cz bude dne 30.4.2018 ukončen již 17. VIRTUÁLNÍ VÝTAHÁŘSKÝ VELETRH. Ve virtuálních stáncích předních českých i nadnárodních výtahářských společností zde opět naleznete ucelený přehled novinek v oboru výtahy a zdvihací zařízení. Pořadatel veletrhu VÝTAHY SERVER i generální partneři veletrhu, firmy SCHINDLER CZ, HELGOS VÝTAHY, MP LIFTS, GMV MARTINI, LIFT MEDIA, ULTRA EVER DRY a TUCHYŇA VÝŤAHY se těší na vaši návštěvu na této události roku.
07.02.2018 | VÝTAHY SERVER
PRO: Jan Mencl | Ano, Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby stanovuje že všechny novostavby bytových domů se vstupy do bytů v úrovni 5. a vyššího nadzemního podlaží, nebo podkroví v téže úrovni, musí mít zbudovaný výtah. Tato vyhláška stanovuje také že vybavena výtahem musí být i každá stavba ubytovacího zařízení s více než třemi nadzemními podlažími. Základní požadavky na výtahy ve vztahu k charakteru budovy stanoví vyhláška MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. V této vyhlášce najdete i jaké budovy musí být vybaveny požárním výtahem či evakuačním výtahem. Další situace kdy musí být stavba vybavena výtahem stanovuje Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.
06.12.2017 | Jan Mencl
Dobry den,
pochopil jsem, ze kdyz ma budova 5 a vice nadzemnich pater, pak musi mit vytah (jeden).
Existuje ale nejaka norma, ktera by urcovala, kdy musi v obytne budove byt druhy (treti, ...) vytah? Kdyz by obytna budova mela treba 20 pater a 1000 obytnych jednotek, kolik musi mit min. vytahu? Nebo norma urcuje pouze povinnost mit vytah, ale bez ohledu na velikost budovy musi mit minimalne jeden?
Predem dekuji za odpoved ci odkaz.
Mencl
12.04.2017 | VÝTAHY SERVER
PRO: Milada Benediktová | Obáváme se, že bez znalosti všech aspektů vašeho problému vám na našem serveru nikdo nedá jasnou odpověď. Váš výtah byl schválen do provozu dle norem platných v té době. Na částečnou modernizaci výtahu staršího data výroby nelze aplikovat všechny požadavky na výtahy nové. Technicky zkrátka někdy není možné dodržet potřebnou šířku dveří kvůli rozměrům stávající šachty, kabiny apod. Mate nás ale vaše informace o tom že vám něco bylo přislíbeno. Na váš problém proto lze nahlížet i takto. Pokud vám firma nabídla, že při modernizaci dodrží nějaký váš konkrétní požadavek předpokládáme, že tento váš požadavek obsahovala i vaše smlouva. Pokud tato smlouva nebyla nedodržena tak z toho lze samozřejmě vyvodit právní důsledky.
10.04.2017 | VÝTAHY SERVER
PRO: El Bunda | No konečně, už jsme si mysleli, že se spuštěním nové verze Výtahy Serveru zmizely i anonymní příspěvky napadající náš projekt. :o) Vážený pane, netušíme proč podle Vás kecáme jako mladé vrány. Naše odpověď paní Cohornové obsahovala jasné informace o tom, že normy jsou v ČR pouze doporučující. Rozhodně jsme tedy nepsali, že nějaký legislativní předpis někomu něco nařizuje. Veškeré další námi uvedené informace o odpovědnosti majitele výtahu se pak opírají o právní analýzu situace v ČR (probírala se ve fóru již před mnoha lety). Nepasujeme se určitě na právníky ani znalce všehomíra, ale pokud si na důvěryhodných zdrojích přečteme "že tento koláč je makový" tak s čistým svědomím budeme ve svých odpovědích na fóru psát, že "že tento koláč je makový". Jsme rádi, že ve vás máme opozici, ale doufám, že váš případný další příspěvek bude méně hrubý. Krásný den.
06.04.2017 | Milada Benediktová
Naše SVJ vzniklo v r. 2009,od téhož roku mám el.invalidní vozík.Téhož roku SVJ rozhodlo o modernizaci dvou výtahů v domě.Oznámila jsem SVJ
na jaře 2009 - i externímu správci - ještě před výběrovým řízením na dodavatele výtahů,aby byla dodržena norma 81.70 a jaké by měly být minimální rozměry kabiny, aby nebyl vozíčkář omezen v přístupu do výtahu. Stejný požadavek jsem zaslala i dvěma možným dodavatelům výtahů.Zástupce technického úseku od externího správce
mi e-mailem odpověděl, že tyto parametry výtahy budou mít = šířka dveří 800 mm, hloubka kabiny při otevřených dveřích bude 110 - 130 cm.
Výtahy modernizovali až za dva roky. Vozík mám dodnes ve své sklepní kóji
a do bytu docházím o dvou holích - s batohem na zádech.Nyní potřebuji nový vozík, ale výtah není možné použít. Kabina výtahu je menší, než tvrdil externí správce a šířka kabinových dveří je jen 700 mm.
Při modernizaci nebyla dodržena žádná norma ani vyhláška, externí správce měl pouze starost o splněnou zakázku, nikoliv o přístupnost
výtahu invalidnímu člověku. V domě bydlím 40 let.
Koho za takový přístup vést k odpovědnosti a jak dále postupovat??
Ještě má proběhnout poslední etapa modernizace - vžměna vnějích dveří výtahu, také jen 700 mm.
Brzy potom byly ve okolních domech instalovány výtahy s hlubšími kabinami a dnes i výtahy průchozí s lepšími parametry.
Bydlím na malém městě.
Děkuji předem za odpověď
06.04.2017 | El Bunda
JAKO vždy server kecá. neexistuje jediný legislativní předpis, který nařizuje, že se musí po inspekční prohlídce výtah vyměnit nebo odstranit největší rizika (do 5 roků). pokud provozovatel má zajištěný servis a údržb výtahu se vykonává tak jak má,vše by bylo ok. servere vysvětli paní Mgr. Evě Cohornové, který zákon nařizuje, že se musí provozovaný, dříve vyrobený výtah, vyměnit. to ti servere nakukal kdo? výtaháři - lobisti, kteří za vámi stojí, servere?
servere podle kterých norem se posuzuje ten který výtah? Navíc, dle dotazu paní Mgr. Cohornové je zřejmé, že v roce 2002 byla provedena na výtahu rekonstrukce, proč do klece firma provádějící rekonstrukci, nedodala kabinové dveře, norma en 81-1 to už vyžadovala a Nařízení vlády č. 14/1999 Sb., také.
ty drsňáku Servere, kecáš jako mladé vrány. nejsi solidní a objektivní poradce, předjímáš něco, o čem nic nevíš. netroufal bych si hned vytahovat soudce a soudy, rozsudky a tvoje domněnky.
dám malý příklad. nedávno spadl v chomutově výtah. na výtahu proběhla v roce 2006 kompletní rekonstrukce. policie na základě posudku znalce rozhodla, že za havárii výtahu nikdo nemůže. domnívám se, že šlo o jasně zanedbanou péči. ale ze všeho je zřejmé, že nedostatečnou servisní činností je spíše vina na straně servisní firmy, která má výtah na starosti. vidíte, že to ani k soudu nedojde. všechno se dá vyřešit.
Znaleckým zkoumáním bylo zjištěno, že pád kabiny, respektive ráz na kabinu byl zapříčiněn únavovými lomy kotevních šroubů, kterými je výtahový stroj připevněn k rámu a jejichž poškození nemohli pracovníci firmy spravující výtahy předpokládat. Podle posudku použité šrouby z hlediska chemického složení a mechanických vlastností vyhovují požadavkům současné technické normy.
Je pro nás jako pro provozovatele Inspekční zpráva závazná, a to včetně termínů. který předpis stanovuje, že je IP závazná?
pokud proovozovatel plní na výtahu požadavky zákona a vyhlášek, proč by musel dodržovat ze zákona nezávazné normy?
váš el.bunda
31.03.2017 | VÝTAHY SERVER
Na internetové adrese www.vytahy-veletrh.cz právě probíhá již 16. VIRTUÁLNÍ VÝTAHÁŘSKÝ VELETRH 2017. Pojďte se seznámit s novinkami i stávajícím výrobním programem předních českých i zahraničních společností přímo ze svého počítače.
03.03.2017 | VÝTAHY SERVER
PRO: Eva Cohornová | Váš dotaz je vcelku obsáhlý a většinu odpovědí by vám jistě sdělil zástupce vaší servisní firmy. Pokusíme se ale alespoň rámcově odpovědět. 1. Inspekční zpráva i normy samotné mají v ČR pouze doporučující charakter. Pokud takto stavíte svůj dotaz, tak k rekonstrukci přistoupit nemusíte. Postih vám hrozí ze strany každého občana, který si ve vašem výtahu poškodí věc, zdraví či dokonce přijde o život. Soud se dle našeho názoru na podané trestní oznámení bude dívat podle jednoduchého pravidla - věděla jste, co výtah potřebuje (jsme zpět u norem), to že má bezpečnostní rizika i to do kdy je máte odstranit (Inspekční zpráva). Tím, že jste nepostupovala dle normou dané Inspekční zprávy jste plně právně zodpovědná za vše co se v tomto výtahu stane. 2. S pojišťovnou bude tato situace jistě totožná. Pokud si např. nezajistíte revizi na komín a vyhoříte, také plnit nebude. 3. Odpovědnost osob (i právnických) je zakotvena v zákonu. Pokud Vás zajímá, kdo konkrétně by šel za vaše SVJ do vězení :o) je nutné kontaktovat právníka a předložit všechny vaše zakládací dokumenty. 4. Na to zda všichni ostatní doufají, že se nic nestane vám nemůžeme odpovědět. Náš názor je, že si většina riziko plné odpovědnosti za jimi vlastněné zařízení ani neuvědomují a věří že se to tak nějak samo vyřeší. Tedy pouze do prvního problému. 5. Situaci v ČR jsme vám popsali. I my jsme přesvědčeni, že by majitelům výtahů prospělo nějaké transparentnější zákonné řešení (například podobné jako je tomu u aut a povinných TP), ale to už je otázka politiků. 6. O rozumné investici si promluvte se svou servisní firmou. Ta jediná zná skutečný stav vašeho výtahu. Pro porovnání nabídky si můžete na našem serveru vybrat i firmy další (nebo zadat rovnou VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ). Aby byly vaše prostředky, jak píšete, investovány smysluplně, doporučujeme důkladné zvážení všech variant. Když si budete vybírat zda opravit váš automobil nebo zakoupit nový, také jistě nebude jediným kritériem cena, že? :o)
21.02.2017 | Eva Cohornová
Dobrý den. V našem domě provozujeme výtah, který v roce 2002 prošel rekonstrukcí, bohužel nemá např. vnitřní dveře, jen fotobuňky.
V roce 2011 proběhla poslední inspekční prohlídka, a to I.T.I.(pobočka HK). V Inspekční zprávě vydané podle ČSN EN ISO/IEC 17020 byla v přiložené tabulce specifikována rizika a jejich prioritní úroveň. Celkem jich je jmenováno 23, z toho 13 je označeno jako prioritní úroveň rizika vysoká s termínem odstranění v krátkém časovém úseku, např. do 5 let. (Cituji: Nebezpečný přístup do prohlubně. Nebezpečné zajišťovací zařízení u šachetních dveří. Klec výtahu bez klecových dveří - instalována světelná závora. Nevyhovujícím způsobem fungující zachycovače a omezovače rychlosti. Vedení vyvažovacího závaží čtyřmi ocelovými dráty. A další.) Výtah je pravidelně servisován a kontrolován, drobné nedostatky jsou ihned odstraněny. Výtah je zabudován uvnitř domu, není v drátěné šachtě.
Od Vás bych potřebovala následující informace:
1. Je pro nás jako pro provozovatele Inspekční zpráva závazná, a to včetně termínů. Musíme přistoupit k rekonstrukci, nebo ne. Jaký postih by nám mohl hrozit a od koho.
2. Zda máte informace, jak se staví pojišťovny k plnění, pokud dojde v takovémto výtahu k úrazu. Máme uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou členy statutárního orgánu (výbor SVJ), vztahovala by se tato pojistka i na to, že jsme závady neodstranili včas, protože jsme neměli dostatek financí.
3. Jaká by byla trestně právní odpovědnost SVJ při případném úrazu v takovémto výtahu.
4. Jak je možné, že v ČR je ve starší zástavbě provozováno tolik výtahů, které naprosto nesplňují dle norem požadavky na provoz. To všichni doufají, že se nic nestane?
5. K čemu jsou potom normy a inspekční prohlídky, když se jimi provozovatelé neřídí. Existuje nějaká právní vymahatelnost a kým.
6. Máme rozpočet na rekonstrukci výtahu přibližně na milion korun, vzhledem k tomu, že v domě je 28 bytů a většina spoluvlastníků jsou lidé v důchodovém věku, potřebujeme relevantní informace, abychom tyto finanční prostředky investovali smysluplně.
Děkuji za odpověď. Mgr. Eva Cohornová
07.02.2017 | VÝTAHY SERVER
PRO: Pavel Buřič | Váš výtah by měl mít provedenou INSPEKČNÍ PROHLÍDKU (provádí inspekční orgán typu A). Při té byl posouzen jeho technický stav za účelem vyhodnocení bezpečnostní úrovně výtahu z hlediska vyskytujících se provozních rizik. Ve výsledku této prohlídky naleznete přehled provozních rizik vašeho výtahu a stanovení konstrukčních opatření k jejich odstranění. Samozřejmě včetně všech termínů.
05.02.2017 | Pavel Buřič
PřílohaDobrý den V našem společenství máme dva výtahy cca z roku 1980.Jsou pravidelně servisovány (včetně revizí)a funguji bez poruch.Byla pouze provedena výměna el.rozvaděče+přívodní plochý kabel.Je nutná rekonstrukce(např.podle norem EU) nebo lze výtahy provozovat dále bez úprav ještě mnoho let?V příloze posílam foto výtahu.Děkuji a jsem s pozdravem
22.12.2016 | Kamil Pokorný
Dobrý den, jsem nadšenec do výtahů a tvůrce webu zaměřeného na staré výtahy. Uvítám možnost podívat se a vyfotit si na svůj web strojovny, rozvaděče, stroje a třeba i šachty starších výtahů v Brně, případně v Praze. Rád se nějak odměním, dám pochvalu jméno, firmy na web, nebo naopak zachovám mlčenlivost a dám záběry na web anonymně. Pomozte mi prosím rozšiřovat tento unikátní projekt, který chce ukazovat staré výtahy z určité nostalgie a hlavně jako technickou památku.
01.11.2016 | VÝTAHY SERVER
PRO: kacka | Domníváme se, že se Vám jedná o takzvaný průchozí výtah, tedy výtah s kabinou do které lze nastupovat a vystupovat z obou stran. Tento výtah samozřejmě vyrobit lze a najdete ho jistě i v některých nákupních centrech. Takový výtah pak samozřejmě může obsloužit patra i mezipatra v jakémkoliv pořadí.
28.10.2016 | kacka
Dobrý den,
píši práci na téma rekonstrukce bytového domu a v rámci rekonstrukce bych chtěla navrhnout do objektu výtah. A chtěla bych se zeptat, jestli je možné vyrobit výtah, který jede do první stanice o půl patra a potom do dalších už o celá patra.
Předem děkuji za odpověď.
15.05.2016 | Jozef Repiský
Môj osobný názor na dodávku výťahov v Bytovkách, kde výťah nie je.
Sa mi zdá, že na SVK platila nejaká stavebná Norma, že ak bytový dom nemal viacej ako 4 podlažia, tak nebolo treba výťah. Teraz už na SVK platí, že už 4 podlažná budova má mať výťah. To z dôvodu prispôsobenia EU normám.Asi je to tak aj v CZ.
Ak je v danej budove výťah, tak už sa zvyšuje jeho hodnota a teda aj byt, ktorý sa nachádza v budove.
Teraz banky na výťahy dávajú aj bezúročné pôžičky a teda nie je problém daný výťah splatiť. Sú na to vyhradené dotácie s Eurofondov.
Takže ak väčšina ľudí s tým súhlasí, tak by som v tom nevidel problém a menšina by sa mala prispôsobiť.
25.04.2016 | VÝTAHY SERVER
PRO: p.Kellerová
Dle našeho názoru je podstatná pouze smlouva vašeho SVJ. Předpokládáme, že je v ní jasně uveden počet hlasů nutných pro odsouhlasení podobné investice. Pokud znamená poměr 16:4 odsouhlaseno, je vcelku nepodstatné zda vy osobně se stavbou výtahu nesouhlasíte (předpokládáme, že bydlíte v 1. patře). Výtah je trvalou součástí budovy a na jeho úhradě se budou podílet všichni. Co se týče jeho následného provozu, je myslíme možné, nechat si dveře na patře servisní firmou zablokovat a na úhradě provozních nákladů se nepodílet. Doporučujeme určitě dohodu všech zůčastněných stran, popřípadě poradu s právníkem.
Dle našeho názoru je podstatná pouze smlouva vašeho SVJ. Předpokládáme, že je v ní jasně uveden počet hlasů nutných pro odsouhlasení podobné investice. Pokud znamená poměr 16:4 odsouhlaseno, je vcelku nepodstatné zda vy osobně se stavbou výtahu nesouhlasíte (předpokládáme, že bydlíte v 1. patře). Výtah je trvalou součástí budovy a na jeho úhradě se budou podílet všichni. Co se týče jeho následného provozu, je myslíme možné, nechat si dveře na patře servisní firmou zablokovat a na úhradě provozních nákladů se nepodílet. Doporučujeme určitě dohodu všech zůčastněných stran, popřípadě poradu s právníkem.
25.04.2016 | Dana Kellerová
Dobrý den,
jsme společenství jednotek ve 4-podlažním domě, bez výtahu. Na shromáždění vlastníků bylo nadpoloviční většinou z přítomných rozhodnuto o záměru vestavby výtahu do schodišťového prostoru. Musí vlastníci jednotek, kteří výtah nechtějí a také ho nebudou používat, hradit náklady na jeho pořízení a provozování? Stačí stavebnímu úřadu pro vydání stavebního povolení ( změna užívání společných části domu) pouhá nadpoloviční většina z přítomných na shromáždění? Ze 16-ti bytů 4 výtah nechtějí. Děkuji. Dana K.
31.03.2016 | VÝTAHY SERVER
Právě probíhá 15. VIRTUÁLNÍ VÝTAHÁŘSKÝ VELETRH 2016 - www.vytahy-veletrh.cz. Seznámte se s novinkami i stávajícím výrobním programem předních českých i zahraničních společností přímo ze svého počítače.
16.03.2016 | elevatorking
Pane Růžičko, vyhláška 19/1979 Sb. v § 2, písmenu e) uvádí, že vyhrazená zdvihací zařízení ve smyslu § 4 písm. d) až g) zákona jsou "výtahy, které jsou trvalou součástí staveb o nosnosti nad 100 kg a s výškou zdvihu nad 2 m".
09.03.2016 | Michal Ruzicka
Dobrý den, mohl by mi někdo prosím poradit, zda výtah do 100 kg a 4m zdvih je vyhrazené zdvihací zařízení ? Patří to i tak pod § 2 e) ?.
Pokud ano, je tedy potřeba i na toto provádět revize ?
24.02.2016 | VÝTAHY SERVER
Server ČSN ONLINE nám nahlásil odstávku svého systému ve dnech 26.-28.2. 2016. V těchto dnech náš server nebude moci zobrazovat podrobnější informace o normách.
19.01.2016 | VÝTAHY SERVER
Neustále pracujeme na propagaci VÝTAHY SERVERU. Naši celostránkovou reklamu naleznou všichni zájemci o výtahy i v posledních číslech časopisu o bydlení v panelových bytech Panel Plus.
13.12.2015 | El Bunda
vážený pane Karle Havelko,hydraulický výtah bych Vám určitě nedoporučoval. jestli chcete litovat peněz a mít kupu starostí, tak si ho ovšem pořiďte výtah. Tento typ výtahu není vhodný pro vyšší zdvihy než dvě stanice. Jednak je v součtu, drahý provoz - náklady (olej a jeho nutná výměna při znečištění nebo po pár letech provozu, drahý ostatní provoz), teoreticky se zdá, že hydr. výtah jezdí dolů zadarmo, ale jízda nahoru se záběrem je podstatně dražší, osvětlení svítí min 15 min. po dojetí, klec se musí vrátit do této doby sama do nejspodnějším stanice a jiné a jiné nevýhody. el výtah je pro váš dům podstatně vhodnější
09.12.2015 | Karel Havelka
Dobrý den, rád bych poprosil veřejnost o jejich zkušenosti s hydraulickými výtahy. Naše sdružení nájemníků má nabídky na výměnu výtahu za hydraulický nebo lanový. Každá z firem ale chválí pouze své řešení a haní řešení firmy konkurenční. Doporučili by jste pro pětipatrový dům hydraulický výtah?
09.12.2015 | VÝTAHY SERVER
PřílohaSrdečně děkujeme za Vaši důvěru a přízeň v roce 2015. Přejeme Vám Vánoce plné pohody a šťastný Nový rok 2016!
03.12.2015 | VÝTAHY SERVER
Starší příspěvky z let 2001-2015 naleznete přehledně seřazené v DATABÁZI PŘÍSPĚVKŮ DO VEŘEJNÉHO FÓRA.