Nebezpečná cesta výtahem (AUDIO)

V Česku je na 80 tisíc výtahů. Některé jsou na světové špici, jiné naopak v havarijním stavu. Většinou jsou ve srovnání se Západem totiž veteráni.
 



Je to čtvrť klasických pětipatrových domů, stáří kolem 40 let. V okolí jim konkurují výškové obytné komplexy současného střihu. Jak se ale žije těm většinou dříve narozeným a jejich dětem, které nemají na mnohamiliónové investice, právě ve staré zástavbě?

Lidé z mamutích sídlišť 70. let jim dříve záviděli, bydlí si v malých domech, pěkně zabydleně, nedaleko centra a nemají problémy s panely. Tak se sídlištní nájemníci tehdy dívali před lety na šťastlivce třeba z okolí pražské Spojovací ulice. A jak je to dnes?

Jako houby po dešti tu rostou drahé domy a místní se na jejich komfort mohou jen tiše dívat. Závidí jim ale? Zeptám se místní Bytovém družstvu Žižkov ing. Železného. "Musíme to brát zejména z pohledu peněz. Kdybych to zkusil ze svého pohledu rozdělit, tak inovace jsou možné dvě," řekl.

Jednou možností je vsadit na kvalitu, druhou na vnější efekt. To platí o celé domě, ale zejména o výtazích. Ty v místních domech mají čtyři křížky na lanech a bez oprav a rekonstrukce se rozhodně neobejdou. Ale ani potom se nebudou rovnat těm, které jsou v nových domech v sousedství.

"Pokud půjdeme i po estetické stránce, aby výtah vypadal hezky, s osvětlením a chromovanými plechy... Samozřejmě, bude to stát dvoj- až trojnásobně víc než potřebné úpravy, které jsou nutné k tomu, aby člověk měl jistotu, že výtah je bezpečný," doplnil ing. Železný.

Pojďme se ale podívat na to hlavní, jako jsou místní spokojeni s fungováním renomovaných, i když ne chromovaných výtahů? "Máme výtah, teď nám ho opravili, tak už žádné problémy nejsou. Ale s kočárkem se tam nevejdu," uvedla jedna z oslovených žen. "Je to dobré, bydlím v pátém patře, takže kdybych chodila pěšky, tak by to pro mě byla námaha," dodala další.

V souladu s evropskou směrnicí už mají i české výtahy vnitřní dveře. Ale staré výtahy jsou malé. Přesvědčíme se o tom sami s ing. Železným, který nás vzal na malou projížďku, byť renovovaným výtahem. "Je to výtah, který jezdí mezi schodištěm v pletivové šachtě," popsal.

Když otevřel dveře výtahu, ukázal, že uzávěrka dveří ještě nesplňuje bezpečnostní pravidla. Nastoupili jsme dovnitř, ale dělalo nám to menší problémy, protože kabinka neskýtala příliš prostoru. "Ve třech bychom už vystoupili dost obtížně. Takže toto je taková dílčí inovace. Celé zařízení už řídí počítač, nový je i rozvaděč, lana nebo vlečné kabely, ale pokud by výtah měl plně odpovídat evropským normám, tak do toho má ještě daleko," dodal ing. Železný.
 

Kdo vymění starý výtah za nový, nemůže prodělat
 


Renovace výtahů není jednoduchá, stojí majitele domů a hlavně nebohatá bytová družstva milióny. Jak lze efektivně rekonstruovat zastaralý výtahový park? Na to se zeptáme muže z nejpovolanějších, generálního sekretáře Unie Výtahového průmyslu Jana Dvořáka.

Podle přísloví, že kovářova kobyla chodí bosa není v sídle svazu momentálně výtah, který se rekonstruuje. "Budeme mít jeden z posledních...," uvedl Jan Dvořák. Nedá mi to, abych si úvodem trochu nazašpičkoval na adresu generálního sekretáře Unie výtahového průmyslu Jana Dvořáka. "... Největší vtip je v tom, že je to atypický výtah, který lze uplatnit tam, kde potřebuji využít další podlaží, kde stanice nebyla. Nepotřebuji strojovnu, což je naprosto špičkové řešení," doplnil Jan Dvořák s tím, že výtah bude splňovat nejpřísnější evropské normy.

Ing. Železný z bytového družstva na Praze 3 uvedl, že výtah v domě přijde na zhruba milión korun, což je pro jeden dům nereálná částka. "Cenově vychází výtah a šachta jedna ku jedné. V poslední době fenomén šachet narostl, jsou z perforovaného materiálu, který je již zakázán a paradoxně tím trendem, tedy maximální využití šachty, mohu zhoršit bezpečnost, protože pohybující se části přiblížím k dírám," řekl Jan Dvořák.

Podle něho je tak řada výtahů nebezpečným dopravním prostředkem. "Kdo provede výměnu starého výtahu za nový, nemůže na tom prodělat," doplnil. Podle informací z některých bytových družstev už nekontrolují brzdné systémy, které dříve byly povinně v šachtách.

"Jednou za čtrnáct dní, kdy mám provozní prohlídku, přijde servisní pracovník, za tři měsíce mám odbornou prohlídku, která už je důkladnější a jednou za tři roky pak odbornou zkoušku. Pokud by bylo zjištěno, že výtah špatně dojíždí, špatně zastavuje, že tam vznikají schody, což je jedním z velkých rizik, je zde již několik smrtelných úrazů, tak se naskýtá otázka, jakou firmu jsem si vybral, aby se mi o ten můj výtah starala a jak se mi o něj opravdu stará," soudí generální sekretář Unie výtahového průmyslu Jan Dvořák.
 


Nejčastěji se ve výtahu zachytí ruka nebo noha



Výtahy jsou zařízení, které používáme většinou několikrát denně. Vstupujeme do kabinky a zřejmě nikdo nemyslí na to, že je to svým způsobem dopravní prostředek a že bychom měli právo se bát takové jízdy možná více než letu letadlem. Jaké jsou nejčastější úrazy a co je příčinou havárií?

Soudní znalec Josef Doležal se výtahy zabývá prakticky celý život, hodnotil tisíce výtahů, posuzoval stovky případů. A to jak na zakázku samotných uživatelů, tak ale také pro policii či posudkové zdravotní komise. Zajímalo mě tedy, jaké jsou nejčastější nehody ve výtazích?

"Dost časté jsou nehody u výtahů, které nemají vnitřní kabinové dveře, takže tam dojde k zachycení ruky nebo nohy. Takhle jedna paní převážela skládací štafličky. Měla je před sebou, dala je ke dveřím a chytlo jí to za práh k šachetním dveřím. A jak měla štafle před sebou a byla opřená o zadní stěnu, tak to s ní přes krk vymáčklo zadní stěnu a myslím, že dokonce zemřela," uvedl Josef Doležal.

U starších výtahů poruchy nejčastěji souvisejí s nedokonalým elektrickým zařízením na kontaktní bázi. U nich je přeci jenom poruchovost větší než u nových systémů. Ty už mají bezkontaktní systémy řízené mikroprocesory. "Určitý problém je také vandalismus, který způsobuje častou poruchovost," doplnil znalec.

V poslední době si jsou správci výtahů stále častěji vědomi, že odpovědnost za případný úraz může být připsána i jim. Je pak věc soudu, zda na věc bude pohlížet v občansko-právním nebo trestním řízení. "Pak to soud posuzuje jako obesní ohrožení z nedbalosti," upřesnil Josef Doležal. 

 


Autor: David Šťáhlavský

Zdroj: Český rozhlas | 2009