Nebezpečné výtahy. V Česku jich je 38 tisíc

Zpravidla to bývá bezstarostná chvilka. Stačí jen zmáčknout příslušné tlačítko a výtah pasažéra dopraví do zvoleného patra. Každodenní rutina se může někdy změnit 
v drama, jestliže zdviž selže. Své o tom ví manželský pár, který o prázdninách zůstal viset v pátém patře panelového domu jednoho žateckého sídliště. Z uvěznění je museli vysvobodit hasiči. Ti o několik dnů později vyráželi k podobnému případu znovu, tentokrát ale vyprošťovali lidi z výtahu v sousedním paneláku.
 


Důvod je podle Unie výtahového průmyslu jasný – výtahy jsou zastaralé, protože 
v mnoha případech jsou v provozu i několik desetiletí. Zhruba 80 procent z přibližně sta tisíc výtahů je starších dvaceti let. Unie odhaduje, že 38 tisíc z nich je dokonce nebezpečných. „Loni výtahy způsobily dvě úmrtí, letos zemřel jeden člověk," uvedl generální sekretář unie Jan Dvořák.

V Evropě ne


Výtahům často chybí základní vybavení, především komunikační zařízení, nefunguje signalizace a kabina většinou není přímo oddělena od stěny šachty. „Evropská asociace pro výtahy ELA uvádí, že výtahy převezou denně celou evropskou populaci, podobné to je i v České republice. Čeští úředníci neberou v úvahu možná rizika. Podle současné technické politiky státu nemusí provozovatel výtahu zajistit jeho skutečnou bezpečnost," upozornil vedoucí inspektor divize IVS certifikační společnosti Bureau Veritas Milan Pavelčík.

V praxi to znamená, že zdviž musí odpovídat bezpečnostním normám z doby své instalace, ale ne těm současným. Třeba čtyřicetiletý výtah tak může být inspektorem prohlášený za bezpečný, i když je ve skutečnosti ve špatném technickém stavu. „Dochází 
k tomu, že inspektor označí za bezpečný takový výtah, který by na západě neprošel," řekl Dvořák. Vysvětlil, že v Česku stále platí pravidla, která byla zavedena v roce 1968.

Chtějí vydělat


Inspektoři ale takový výklad odmítají. Už delší dobu tvrdí, že starší výtahy jsou při správném používání bezpečné. Generální inspektor Státního úřadu inspekce práce Rudolf Hahn už před časem uvedl, že „výtaháři" sledují také vlastní zájem. Tím je výdělek. „Řada výtahů nemá prvky, které jsou teď nezbytné, ale to samo o sobě neznamená, že užívání je nebezpečné," doplnil.

Výměna za nový přitom není levná záležitost. V průměru přijde zhruba na 800 tisíc korun. I to může být důvod, proč někteří majitelé nebo provozovatelé starších zdviží s jejich výměnou váhají. Podle současného občanského zákoníku za případné zranění při používání výtahu odpovídá majitel nebo provozovatel. „Ti odpovědní už si nechali výtah vyměnit, je jich ale pořád málo. Normy předpokládají, že majitelé nebo správci, kteří se nechystají na kompletní výměnu, vytvoří plán postupného odstraňování provozních rizik," doplnil Pavelčík.

Na celou situaci Unie výtahového průmyslu upozornila premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD. Jeho odpověď ji ale příliš neuspokojila. „Musíme mu napsat znova," řekl Dvořák. Tentokrát ovšem bude unie předsedu vlády žádat 
o politické rozhodnutí.


nahoru a dolů - výtahy 

Autor: Vilém Janouš

Zdroj: deník.cz | 2014