Páternostery - nepřekonané, přesto se rozšiřovat nebudou
Pro někoho nostalgie, pro jiné nevšední zážitek. To jsou výtahy páternoster, které by v Ostravě člověk spočítal na prstech jedné ruky.
Oběžné výtahy jsou i v dnešní době bezkonkurenční svou jednoduchostí a množstvím lidí, které každý den převezou mezi patry. Vrátí se do budov tyto relikvie první republiky, nebo naopak hrozí jejich zánik?
Co se stane, když z páternosteru zapomenete v posledním patře vystoupit? Kolují různé mýty o kabinách, které se převrátí vzhůru nohama, nebo vás vysadí kdesi ve strojovně.
Deník si v budově Nové radnice vyzkoušel, co se v kabině páternosteru děje, když v posledním patře nevystoupíte. Odvahu nám k tomu dodala skupinka mladíků, kteří se také přišli povozit.
Kabinu naplnila tma a pravidelné cvakání mechanismu zesílilo. Plynule jsme se pak přesunuli na vedlejší kolej a pokračovali v jízdě směrem dolů. Žádné přetáčení kabiny ani jiné hrůzy se nekonaly.
Mladí považují nastupování do neustále se pohybujícího výtahu za zábavu. Starým lidem ale působí určité potíže, protože nakročit do rozjeté kabiny není tak úplně jednoduché.
Budoucnost páternosterů
Návrat oběžných výtahů se ale konat nebude i přesto, že jejich efektivita nebyla do dnešního dne překonána.
„Oběžné výtahy se instalovaly hlavně do administrativních budov, kde proudí velké množství lidí. Vzhledem k tomu, že páternoster jede neustále, je schopen jich rychle odbavit velké množství," řekl Deníku technický náměstek firmy Výtahy Ostrava Jiří Celárek.
Podle Jiřího Otáhala, obchodního zástupce firmy Otis, je hlavním problémem jejich realizace vysoká finanční nákladnost.
„Jeden páternoster vyjde zhruba na šest milionů korun. Majitelům se tak vyplatí obyčejné výtahy, které jsou několikanásobně levnější," vysvětlil Otáhal a dodal, že v současné době jsou v Ostravě páternostery ve čtyřech budovách v Nové radnici, v ředitelství OKD, v objektu ředitelství ArcellorMittalu v Ostravě-Kunčičkách a Vítkovických staveb v Ostravě-Vítkovicích.
„Nic nenasvědčuje tomu, že by se páternostery měly kvůli bezpečnostním směrnicím Evropské unie rušit. Jde o to, že nejsou evidovány jako výtahy, ale jako zdvižná zařízení a na ně se vztahují úplně jiné regulace," uzavřel Otáhal.
Autor: Jakub Malchárek
Zdroj: deník.cz | 2012