Staré výtahy děsí obyvatele paneláků

Až třicet let staré jsou některé výtahy vpanelových domech vBřeclavi. Na výměnu nejsou peníze.

 


S nedůvěrou vstupuje do kabiny výtahu důchodkyně Marta Vašinová zBřeclavi. Zvláště poté, co se vlednu zřítil třicet let starý výtah smužem vpanelovém domě vLitvínově. Zdviž vcentru Břeclavi funguje minimálně stejně dlouho.

„Náš dům je ze sedmdesátých let a výtah je podle mého názoru stále původní. Jezdím sním prakticky denně. Bydlím ve čtvrtém patře a těžké tašky snákupem nemohu tahat po schodech. Po zřícení výtahu vČechách mě ale při nastupování do kabiny napadají různé myšlenky,“ přiznalažena.

Pád zastaralého výtahu vLitvínově způsobilo utržené betonové závaží. Šrouby měly podle expertů menší průměr, než jaký nařizuje norma. Muž, který byl uvnitř, si zlomil páteř anohu.

Obdobné typy výtahů vyrobených za socialismu jezdí také vBřeclavi. „Pracovníci firmy Otis právě dokončují opatření, která mají zabránit tomu, co se stalo vČechách. Nechali jsme překontrolovat zejména protizávaží, tedy část, která selhala. Opatření jsme nechali provést hlavně upodobných typů výtahů, jako byl ten vLitvínově,“ uvedl ředitel Domovní správy vBřeclavi Josef Matúšek.

Plán renovace nevyšel


Podle něj jsou všechny výtahy vměstských bytových domech provozuschopné a vpořádku. „Nelze to brát tak, že mnohé výtahy jsou pětadvacet až třicet let staré. Opravidelný servis se starají odborníci a současné zařízení nemá stím původním mnoho společného. Motory, brzdy, všechno se mění,“ argumentoval.

Marta Vašínová má ovšem úplně jinou zkušenost. „Potkala jsem svého studenta, který voblasti výtahové techniky pracoval. Říkal, že on sám by do třicet let starého výtahu nevlezl. Že otom ví své,“ podotkla bývalá středoškolská učitelka.

Před několika lety přitom břeclavská radnice svýtahářskou firmou Otis představovaly svelkou slávou projekt renovace starých výtahů. Zůstalo ale jen ujediného výtahu vpaneláku na Slováckéulici.

„Důvodem jsou peníze. Generálka jednoho výtahu, která se prakticky rovná jeho výměně, stojí až jeden milion korun. My jsme navíc nyní ve fázi prodeje bytů. Další renovace jsme proto odsunuli až do doby, kdy bude jasné, které domy městu zůstanou. Uvýtahů provádíme takové opravy, aby byl jejich provoz vsouladu spředpisy,“ řekl Matúšek.

Šéf břeclavského Otisu Radek Kadlec nehodlá fakt, že vsídlením městě výtahářského gigantu jsou zastaralé výtahy, nijak speciálně řešit. „Podobný stav je ve většině měst České republiky. Břeclav není žádnou výjimkou. My jsme schopni staré výtahy zgenerálkovat, ale jsou to spíše ojedinělé zakázky. Odvíjí se od toho, nakolik vlastník cítí zodpovědnost a potřebu do této oblasti investovat,“ konstatoval.

 


Foto: Milan Jaroš

Zdroj: deník.cz | 2008