Úředníci oprašují velkolepé plány na miliardové výtahy pro lodě
V Česku nejsou postaveny zásadní silnice, dálnice či železnice, přesto však stát křísí myšlenku o výstavbě výtahů pro lodě na Vltavě. Realizace by vyšla až na tři miliardy korun. Stavby by zajistily splavnost z Prahy až do Českých Budějovic.
Výtahy by mohly sloužit pro menší lodě u vltavských přehrad. Lodní zdvihadla by totiž umožnila plavbu proti proudu z Prahy až do Českých Budějovic. Ministerstvo dopravy zmiňuje stavby v nově zveřejněné koncepci vodní dopravy, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Podle plánů resortu by měly mít lodě výtahy už v roce 2020.
A nejde o malé plány. Dva výtahy na Orlíku a Slapech by dle odhadů měly v součtu stát přes tři miliardy korun.
Na Orlíku sice lodní zdvihadlo stojí, ale stát chce nové. Stávající konstrukce mají být sanovány, část musí být z důvodů degradace a změny koncepce odstraněna. Náklady představují zhruba miliardu korun.
Stát přitom už v roce 2012 dokončil rozšíření výtahu na Orlíku tak, aby mohly hráz překonat lodě do tří metrů šířky místo původních 2,5 metru. „Výrazně se tak rozšířil segment malých plavidel, pro něž je vodní cesta souvisle splavná, ale k vyřešení souvislé splavnosti jako celku přirozeně nepostačuje,“ uvádí stát v analýze.
Dvojnásobně dražší má být výtah pro lodě na Slapech. Zatím tam malé lodě do 3,5 tuny převáží traktor, větší mají smůlu. Zastánci investic do Vltavy argumentují především rozšířením možnosti rozvoje cestovního ruchu, přičemž za turistické atrakce považují i přehrady.
Stát už jednou plány na výtahy odpískal, respektive odložil do daleké budoucnosti. „Nemáme takovou infrastrukturu, abychom si mohli dovolit třešničku na dortu, jakou je výtah pro lodě,“ řekl v roce 2013 tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Stejný názor má i nyní. „Až budou hotovy všechny dálnice a železnice, ať se klidně výtahy postaví,“ tvrdí předseda poslaneckého klubu ODS.
Jen nápad
Zastánci výtahů naopak argumentují tím, že se absencí výtahů znehodnocují jiné investice do rekreační plavby, především více než miliardová investice na toku mezi Českými Budějovicemi, Hlubokou a Hněvkovicemi.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že dokument pouze popisuje možnosti rozvoje vodní dopravy. „Pokud jde o konkrétní projekty, u každého by se muselo posoudit, jestli je efektivní, jaké má dopady a zda odpovídá jeho přínos výši investice,“ tvrdí mluvčí Tomáš Neřold.
Výtahy dle něj koncepce řeší proto, že bez nich nelze vltavskou vodní cestu spojit do jednoho funkčního celku, což je dlouhodobý cíl.
Koncepce obnovuje prakticky všechny stavby na tuzemských vodních tocích, které se v minulosti plánovaly, především na Labi. Materiál naopak příliš neřeší největší zvažovanou vodní stavbu, kanál Dunaj-Odra-Labe. Na něj ministerstvo dopravy soutěží studii proveditelnosti, která má říct definitivně, zda stavbu pohřbít, nebo plánovat.
Autor: Jan Sůra
Zdroj: iDnes.cz | 2016