Výtah na radnici? Ano, ale raději odstěhujte primátora

Plzeň – Je to lukrativní a dobře placená zakázka. Ale nikdo se do ní nehrne. Soutěž na stavbu výtahu spojenou s přestavbou sociálního zařízení musela radnice zrušit. Nepřihlásila se do ní ani jedna společnost.
 

Ačkoliv veřejně to nikdo neřekne, důvod se nabízí. „Upřímně: budujte výtah, prašte, bourejte a řežte v baráku, kde je všechno pod drobnohledem a sedí tam primátor," poznamenal anonymně člověk pohybující se ve stavebnictví.

Virvál na radnici

Připouští, že dostat městskou zakázku za cca 18 milionů korun je snem stavební firmy, druhá věc je ale vyrobit zaprášené staveniště v prostorách, kam denně chodí delegace a zdvořilostní návštěvy. „Už to, že se primátor někde zmíní ve smyslu 'ti stavěli na radnici a byl tam takovej virvál a rány, že z toho šla hlava kolem', nebo že přiběhne sekretářka a řekne Teď musí být ticho, máme důležitou návštěvu, je dopředu stresující," míní napůl žertem napůl vážně stavební manažer.

Pomůže stěhování?

Řešení? Odstěhovat na dobu stavby primátora jinam, do jiné městské budovy. Architekt Jan Soukup, jehož atelier práce na radnici včetně výtahu projektoval, připouští, že na tom něco může být. „Vztah firem k zakázce by se tím jistě zlepšil," míní Soukup.

Ředitel Úřadu správních agend magistrátu Petr Triner, který má chod radnice na starost, považuje argument za úsměvný.

Půlroční dovolená?

„Pokud by to na stavbu mělo mít vliv, jsme schopni primátora na dobu stavby přestěhovat," poznamenal Triner.

Rovněž primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) se úvahám usmívá. „Že bych si vzal na půl roku dovolenou?" zvažuje. Už vážně dodal, že se stavebním ruchem radnice samozřejmě počítá. „Provoz včetně kanceláře primátora bychom omezili. Ale klidně se na přechodnou dobu odstěhuju," dodal Zrzavecký.

Náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) občas připomene, že Zrzavecký je první primátor s odvahou začít na radnici kopat. Žádný z jeho předchůdců se do toho nepustil, ačkoliv plány jsou na stole dlouho.

Schodolez a strážníci

Radnice je jednou z posledních městských budov, kde není umožněn hendikepovaným bezbariérový přístup a musejí používat buď takzvaný schodolez, nebo spoléhat na pomoc strážníků, kteří vozíčkáře do patra vynesou. Cena za samotný radniční výtah výtah je kolem 2,5 milionů korun, dalších asi 16 milionů je určených na vybudování toalet a restaurátorských prací.
 

Autor: Dana Veselá
Zdroj: deník.cz | 26.5.2016