Příspěvky do Veřejného fóra 2005
07.12.2005 10:07 - J. Kratky
Mohl by jste mi nekdo prozradit, jaky material se pouziva na vodici listy ve vytahovych sachtach? Je to obycejna konstrukcni ocel, nebo nejak zuchlechtena, pripadne nejaky specialni profil? jde mi o to, ze uvazuju o domaci vyrobe maleho
soustruhu a na loze mi byl doporucen "vytaharsky profil". Predpokladam, ze se ma jednat o profil T, ale nevim jaky to je material, jake ma vlastnosti a hlavne kde ho sehnat.
Dik vsem.
05.12.2005 19:53 - Radek Hocke (Horasys)
Po přečtení některých článků musím reagovat. Postupná modernizace výtahu je podle
mého názoru nesmysl. Namontovat novou kabinu a připojovat ji na starou elektroinstalaci
je stejné, jako když na starou škodovku namontujete karoserii z fábie. Myslím, že je lepší
šetřit a provédst modernizaci najednou. Jediná možná postupná modernizace je výměna
šachetních dveří a doplnění kabinových dveří. Ikdyž doplnění kabinových dveří muže být
problém, protože zase chybí zatěž na záváží atd. Pokud mohu poradit, nechte si nejprve ukázat od firmy , která bude modernizaci provádět některý modernizovaný výtah a podle toho si vyberte.
Radek Hocke - Horasys
05.12.2005 13:23 - Výtahy Server (Tomáš Přeučil)
V sekci ČLÁNKY NA TÉMA VÝTAHY je umístěn nový zajímavý článek pana Jana Havla: "CO JE PRAVDA O POVINNOSTI ZVÝŠIT BEZPEČNOST PROVOZOVANÝCH VÝTAHŮ".
30.11.2005 14:40 - Výtahy Server (Tomáš Přeučil)
Pro: p.Kesler
Například: Mechanik elektrotechnických zařízení (výtahář) - Integrovaná střední škola, Na Bojišti č.p. 759/15, Liberec III-Jeřáb, 460 10 Liberec 10. Tel: 485 151 099, issboj@seznam.cz (zdroj: www.atlasskolstvi.cz)
24.11.2005 17:33 - Petr Kesler
Dobry den,
mám dotaz na učební obor mechanik zdvihacích zařízení.Může my někdo poskytnout kontakt na odborné učiliště.
Děkuji
18.11.2005 11:33 - Výtahy Server (Luděk Řezáč)
PRO: Pepa
Při spuštění každého nového výtahu do provozu musí, mimo dalších nutných akcí, dojít ke kontrole zda výtah odpovídá platným normám. Bez těchto kroků není výtah vůbec puštěn do provozu. Tuto dokumentaci má k dispozici majitel či správce
objektu. Žádné další informace, které jste uvedl neodporují normám. Výtah má svou nosnost (v kg) a pokud není překročena, lze výtah dokonce i v průběhu jízdy přivolat (tzv. SBĚR). Rychlost zavírání dveří má určitě několik poloh a pokud
budete informovat servisní firmu, určitě čas upraví. Pokud nejste celkově spokojen se zařízením, za které jste řádně zaplatil, doporučujeme postup řádné reklamace u dodavatele. Výtah má záruku, která je uvedena v kupní smlouvě.
16.11.2005 14:30 - Pepa
Trochu jste mě nepochopily. Je mi jasné, že je velký rozdíl mezi 5 let starým Pasatem a novým Citroenem C1. A to takový že Pasat bude mít třeba lepší výbavu a jiný jízdní komfort. Já jsem se ale neptal na výbavu výtahu a to zrcadel,
madel a hezčích knoflíků ve výtahu. Ja jsem potřeboval zjistit, zda-li tento výtah odpovídá nynějším českým či Evropským Normám. Nová auta se vyráběla taky třeba s nějakou vyjímkou. A jak jsem již psal, náš výtah a to nový ne
modernizovaný se po půl roce chová jako by už jezdil 10 let a to nejenom u nás, ale i v druhém vchodě má stejné chyby a poruchy. Když už jej srovnáváme s auty, přirovnal bych to třeba k tomu, že i u nového auta musejí být brzdy a u
nového auta bych předpokládal brzdy kvalitnější a to třeba s ABS poslední generace.
Takže ptám se, zda li naše firma, která dodala výtahy (bohužel zatím nevím za kolik-zkusím zjistit) Jaksi nezapoměla třeba na váhové čidlo a jestli je normální aby plně naložený výtah mohl být přivolán z jakékoliv stanice v domě. Myslím
že je to "příjemné překvapení", když čekáte prázdný výtah a on vám přijede plný nějakých věcí. Nemluvě o neúměrně rychlém zavírání dveří, pokud neni zacloněna fotobuňka. Snažil jsem se si najít na to normy, ale na internetu jsem našel
pouze placené verze a to se mě bohužel nechce investovat peníze do norem, které si jen přečtu. Děkuji za odpověď
15.11.2005 15:28 - Výtahy Server (Luděk Řezáč)
PRO: Pavel Vrba
Porovnáváním nákladů na provoz lanového a hydraulického výtahu jsme se zabývali například v příspěvnku ze dne 24.11.2004 na této stránce.
PRO: PEPA
Důvod určitě nehledejme v EU. Pokud použijeme přirovnání výtahu k automobilu, odpovíme Vám asi takto. Jako každý jiný majitel si máte možnost v celé EU dle vlastního výberu a finančních možností vybrat mezi větší opravou Vašeho
stávajícího možná i 20 let starého automobilu, nákupem nového levného automobilu z Kolína za 200 tis. či luxusním supersportovním vozem za několik milionů. Snažit se pak výsledně porovnávat vlastnosti a jízdní komfort těchto tří možností
Vás pak určitě nenapadne... Kolik jste investovali do Vašeho výtahu, který možná někteří z Vás využívají i častěji jak automobil?
15.11.2005 11:51 - Pepa
Omlouvám se uvedl jsem že výtah nereguje na naražení do člověka, to jsem uvedl špatně. Po nárazu se dveře vrátí zpět.
14.11.2005 13:12 - PEPA
V našem panelovém domě, nainstalovali NOVÝ výtah podle EU. To, že do půl roku od uvedení do provozu, skřípe, při dojezdu poskakuje, nemá rovnej prah, propadá se při nástupu, nesvítí už jedno světlo. Beru jako levného zmetka. Ale zajímalo
by mě, jestli na to zapoměli soudruzi v EU a nebo je to opravdový zmetek, který ani neni podle norem EU a jen se tak tváří.
O co se mi tedy jedná. Dveře mají fotobuňku, přiližně u kolen, takže když se třeba ohnete do výtahu pro tašku, nemáte tím pádem zacloněnou fotobuňku, a tím pádem vás dveře přiskřípnou a jediné na co reagují tak na otvírací knoflik či na
na čidlo u kolen. Vůbec nereagují na náraz(třeba do člověka) A dále, vůbec v tomto výtahu nefunguje váhové čidlo(jestli tam tedy je) máte ve výtahu třeba skříň a nebo tam jste sám, dveře se zavřou (a ty se zavírají opravdu rychle hned po
tom co neni zastíněná fotobuňka u dveří a kdokoliv z jiného patra si tento naložený výtah přivolá.
Proto se ptám, zda-li je to výtah podle předpisů EU a nebo neni, snažil jsme se najít nějaké normy na internetu, ale bohužel jsem se k ničemu nedopátral. Podle mě by naložený-obsazený výtah neměl zavírat dveře dokud je obsazený a zavřít
dveře by měl až po zvolení stanice-patra. Po té by se mělo zapnout čidlo u dveří pro případný náhlý výstup či nástup. A zavřít dveře až po té co je prázdný a ne plně obsazený, když vykládám něco z výtahu a pokud nemám zacloněnou
fotobuňku u dveří tak dostanu dveřma po hlavě. Prosím pokud budete něco konkrétního vědět pošlete mi to na email Děkuji.
09.11.2005 10:18 - Pavel Vrba (SVJ)
V našem panelovém domě připravujeme rekonstrukci výtahuBOV250/0,05 s umístěním strojovny ve sklepních prostorech. Vzhledem ke stáří výtahu a zároveň nových požadavků s ohledem na rozměry výtahové šachty zapuštěné do schodiště uvažujeme o
možném technickém řešení zvětšení kabiny ze současných 250 ks a 3 osob na větší kabinu s větší nosností. Výtahovými firmami jsou nabízeny 2 možné řešení. Lanový výtahový stroj s nosností 320 kg a hydraulický s nosností 400 kg pro 5
osob.Vzhledem k vysoké investici jak na rekonstrukci tak na provoz prosím o možné názory na provoz hydraulického výtahu tak i na porovnání nákladů na provoz. Budu vděčný za každý kvalifikovaný názor. Případné názory uvítám i jako zaslaný
email. Děkuji za pomoc
07.11.2005 12:19 - E. Machů
Dobrý den, před nedávnem jsem četla na internetu článek o nové legislativě o výtazích. Prý řidiči výtahů mohou jezdit pouze směrem dolů... Co je na tom pravdy? Přijde mi to hodně zajímavé :) Můžete mi prosím odpovědět na můj mail?
E.M.Třebíč
03.10.2005 14:09 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: pí.Hejdova
Myslím, že jako odpověď můžete použít náš příspěvek ze dne 16.05.2005 16:00 (viz níže)
03.10.2005 07:22 - Jana Hejdová
Prosím o informaci.
Bydlím v panelovém době , který byl koladován v roce 1988. V současné době je majitelem tohoto objektu družstvo.
Můj dotaz: Jak je to s rekonstrukcí příp. výměnou výtahů ? Je určeno nějaké časové období, příp. dle jakého nařízení ? Vztahuje se to na všechny typy výtahů ?
Děkuji za informace. Jana Hejdová
08.09.2005 17:57 - Jan Havel (Elsa, spol. s r.o.)
Výtahy bez šachty jsou sice atraktivní ale pořizovací cena je jen zdánlivě nízká. V našich klimatických podmínkách musíme uvažovat, že přes den může pršet a v noci mrznout. To vyžaduje speciální elektroniku pro vnější podnebí (velmi
drahá) a velmi náročný servis pro provoz takového výtahu v zimě. Neuvažuji ani o tom, že každé otevření dveří způsobí prochlazování vnitřního prostoru budovy.
Takové výtahy je rozumné montovat v jižnějších klimatických podmínkách. Vám spíše doporučujeme výtah v uzavřené šachtě např. konstrukce s výplní s přerušeným tepelným mostem a je možné instalovat bez problému výtah hydraulický nebo
trakční bez strojovny. Pro 7 stanic je rozumnější výtah trakční, protože u této výšky lze u trakčních výtahů nastavit daleko lépe režim jízdy.Cena takového výtahu včetně šachty bez prohlubně, zednických prací a lešení se se pohybuje
kolem 1300000,- Záleží na dodavatelské firmě a na komfortu, který požadujete.
Jan Havel
ředitel společnosti
05.09.2005 18:41 - Helena Nenadlova
Uvazujeme o vystavbe noveho vytahu v dome se sedmi nadzemnimi podlazimi. Uvazujeme, prodevsim kvuli porizovacim nakladum o hydraulickem venkovnim osobnim vytahu - bez vytahove sachty. Muzete mi, prosim, sdelit Vase zkusenosti s timto
vytahem, pripadne doporuceni na vhodneho dodavatele? Dekuji.
22.08.2005 14:38 - Výtahy Server (Luděk Řezáč)
PRO: p. Zajpt Josef
Je téměř nemožné odhadnout stav Vašeho výtahu a nutnost výměny rozvaděče (i jeho cenu) pouze na základě dvou dopisů. Pokud si nejste jisti správným postupem své současné servisní firmy, kontaktujte například konkurenční firmu nebo
kontrolní orgán se žádostí o vypracování studie Vašeho výtahu a jeho provozních rizik.
Dále je možné přímo na tomto serveru zadat VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ (stejnojmenná sekce) na modernizaci, rekonstrukci či výměnu výtahu (nebo jen rozvaděče). Vhodné firmy se Vám pak sami ozvou s nabídkou na Vámi zadaných kontaktech. Před zadáním
si prosím zjistěte alespoň typ Vašeho výtahu, výrobce, rok výroby, počet stanic a rok výroby.
17.08.2005 07:37 - Zajpt Josef
Níže je e-mail adresovaný BD Družba Ústí nad labem a odpověď kterou jsem obdržel.Zajímalo by mne zda je možné aby bylo nutné měnit celý rozvaděč?Děkuji.
Vážený pane Mráz,
měl bych k Vám takový dotaz - bydlím v Rabasově ulici č.p.39 a již cca celé prázdniny nám tu výtah jezdí /nejezdí/ jak by měl.Nepřijede kam ho přivoláte,staví kde nemá a v horším případě zůstane v 7 patře a nejde přivolat vůbec ! Naš
,domovník, p. Schmid tento problém zjevně neřeší a já se doslechl,ze ani vy - družstvo s tím nemíníte nic dělat jelikož jakási součástka potřebná k opravě je prý moc drahá !?Pečujeme s manželkou o těžce zdravotně postiženou dceru a od
1.9. ji budeme opět vozit každé ráno do zvláštní školy pro tělesně postižene na Severní Terase.V této souvislosti k vám proto vznáším dotaz co se zmiňovaným problémem chcete udělat jelikož my dceru každé ráno nosit i s kočárkem po
schodech ze šestého patra opravdu nemíníme ! Chtěl bych ještě podotknout,že nájemné platíme včas a pravidelně a tudíž i poplatek za službu spojenou s provozem výtahu bude z naší strany zřejmě v pořádku.Pokud v této věci nejste
kompetentní prosil bych vás o nasměrování kam mohu svůj dotaz prípadně stížnost zaslat.Děkuji.
S přáním hezkého dne Zajpt Josef,Rabasova 39,UL.
Na vědomí : Vedoucí OBS-Stříbrníky-Dobětice Burreiter E.
vážený pane, odpovídám Vám na Váš dotaz, který jste adresoval na OBS Stříbrníky -Dobětice.
V případě vašeho výtahu nejde vůbec o součástku,ale o instalaci nového rozvaděče , cca za 130 tis. Problém je v tom, že náš dodavatel upozornil BD, že v současné době bude třeba provést výměny rozvaděčů asi 9 výtahů a celková cena se
pohybuje okolo 1 mil. Kč.
Ale jsem rád, že jako vedoucí tohoto obvodu jsem dostal od Vás tuto informaci a pokusím se problematiku vašeho výtahu řešit .
děkuji Vlastimil Lícha
22.07.2005 14:44 - Výtahy Server (Luděk Řezáč)
PRO: pí.Soukoupová
Vaši stížnost je myslíme možné adresovat ITI - INSTITUTU TECHNICKÉ INSPEKCE od které je každý revizní technik certifikován (adresu a telefony naleznete na tomto serveru v sekci KONTROLNÍ ORGÁNY). Ideální postup Vám v tomto případě určitě
poradí i některý ze soudních znalců v oboru výtahy (kontakty v sekci SOUDNÍ ZNALCI).
21.07.2005 18:58 - Zdenka Soukupová (společenství vlastníků)
Na koho se mám obrátit když nám revizní technikyfirmy ,která nám zpravuje výtahy vystavil revizní zprávu ve které udajně kontroloval dokumentac(provozní k výtahu) a po inspekční kontrole bylo zjištěno ,že dokumentace je již několik let
ztracena.tento revizní technik tedy podvodně použil své kulaté razítko. Prosím na koho se mám obrátit se svou stížností. Děkuji předem za odpověď. S pozdravem Soukupová
18.07.2005 15:13 - David Kabele (Paternoster.wz.cz )
Vážení návštěvníci
Každý z nás se asi někdy projel páternosterem (PN) - "nekonečným" výtahem, který je pomocí velkého množství kabin asi nejrychlejším, nebo spíše nejoperativnějším typem zdviže. K vidění je tato, dnes už rarita, hlavně v úředních
budovách, na ministerstvech, sídlech firem, na úřadech městských částí... A také je pravda, že se z našich životů pomalu vytrácí. V minulých letech se často rušily, popř. neobnovovaly při různých rekonstrukcích. A díky normám od EU už
můžou tyto "nebezpečné" výtahy být používány jen na speciální výjímku. Přesto leckde fungují podnes.
Tento nápad jsem dostal po návštěvě zlínského Baťova mrakodrapu, tedy legendární Jedenadvacítky. Tam i po celkové rekonstrukci objektu páternoster (nebo česky tzv. "otčenáš") zůstal. Když jsem se pokusil najít na intenetu jakékoliv
informace o PN, jediný slušný odkaz směřoval na článek z Neviditelného Psa od Zdeňka Lukeše A tak mne napadlo, udělat o páternosterech internetovou stránku.
Upřímě řečeno, bude to běh na dlouhou trať. Nejenom, že se musím naučit stránky tvořit , musím také sehnat potřebné informace a data. Rád bych znal historii PN (kdy vznikl prvý, kde, jak, atp.), ale také získat různé technické údaje.
Cílem stránek (pracovně zatím domény paternoster.wz.cz) by bylo zmapovat všechny fungující (nebo třeba i bývalé, pokud by se nějaké info sehnalo) páternostery v Praze (běhat po celé republice není v mých gymnáziálních silách). U každého
výtahu by byl popis vzniku PN, popis historie domu, technické informace, popř. též další zajímavosti. Samozřejmě by nechyběly ani fotografie.
A proč to sem píši? Protože je velmi těžké zjistit informace, když oficiální zdroje buď neexistují nebo jsou těžko dostažitelné. A také nevím kde všude v Praze PN jsou. Proto Vás žádám, pokud někdy naleznete po toulkách Prahou nějaký (ať
funkční či bývalý) páternoster, nebo pokud o nějakém víte, prosím kontaktujte mne. Samozřejmě se mi bude hodit i pomoc se sháněních informací či s tvorbou stránek samotných.
Aktuální (a pravidelně aktualizovaný) seznam těch pražských PN, o kterých vím, je ZDE : http://paternoster.wz.cz/paternostery.xls .
Další informace se dozvíte na stránkách http://www.paternoster.wz.cz.
Kontakty :
e-mail : DavidKabele@seznam.cz
ICQ : 227-220-005
Za pomoc předem děkuji.
David Kabele
01.07.2005 10:04 - Dvořák (ČAVV)
Dobrý den, pokud se týká dotací z EU, bylo toto prozatím v Bruselu označeno za dobrý nápad, ale to je tak vše, co se dá k v tuto chvíli k této záležitosti říci. Rovněž dotace ze státního programu Panel pouze na výtahy jaksi zatím není
možná. V úvahu přichází pouze řešení, že se současně provádí zateplování, výměna oken a u toho i výtahy. Doporučoval bych ale zeptat se na přesnější informaci v bankovních domech, které následně poskytují na tyto formy regenerace
bytových domů investiční úvěry.
27.06.2005 14:09 - Výtahy Server (Luděk Řezáč)
PRO: p.Vaněk
Kontaktovali jsme s Vasim dotazem Ministerstvo pro místní rozvoj a zde je odpoved p. Přemysla Velka - Specialisty na fondy EU:
Dobrý den, obávám se, že projekty tohoto typu financovat z evropských fondů nelze. Podpora ze strukturálních fondů je především určena pro ty projekty, jejichž realizace pozitivně ovlivňuje např. ekonomickou či sociální situaci daného
regionu, tedy má nějaký dopad na jeho celkovou hospodářskou a sociální strukturu. Oblast bydlení a bytové politiky jako taková zůstává mimo rámec způsobilých výdajů pro podporu z fondů EU. V rámci diskuse o budoucnosti strukturální
politiky se však ČR snaží vyjednat změnu těchto podmínek a to zejména ve vztahu k dotacím na regeneraci panelových domů, vývoj můžete sledovat na - www.mmr.cz/index.php?show=001031002&old_show=000
Tento druh podpory by pravděpodobně musel být financován z čistě národních zdrojů. Podporu bydlení má v kompetenci Ministerstvo pro místní rozvoj, o případných možnostech této podpory viz - www.mmr.cz/index.php?show=001026047014005 popř.
se informujte přímo na adrese:
Ministerstvo pro místní rozvoj
Odbor podpory bydlení (č. 72)
Staroměstské náměstí 6, 110 15 Praha 1
Kontaktní osoba:
RNDr. Jiří Klíma (ředitel odboru)
Tel.: +420 224 861 347
e-mail.: jiri.klima@mmr.cz
S pozdravem Přemysl Velek
Specialista na fondy EU
bezplatná informační linka o EU: 800 200 200
18.06.2005 14:35 - Miloslav Vaněk
Dobrý den, nevíte jestli bude možné získat dotaci na rekonstrukci výtahů. (např. třeba z fondů EU ) Děkuji. Vaněk M.
16.05.2005 16:00 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: pí.Polednová
Při Inspekční prohlídce Vašich výtahů bude (či byl) ke každému zařízení vypracován přesný protokol se zjištěním PROVOZNÍCH RIZIK VÝTAHU. Ke každému riziku je taky stanoven termín odstranění (tušíme 5-15 let). Záleží pak na Vás, zda
budete řešit odstranění rizik postupně v požadovaných termínech či zvolíte výměnu celého zařízení. Pro bližší informace kontaktujte Vaši servisní firmu, nebo si nechte vypracovat nezávislý posudek od některého ze soudních znalců v oboru
výtahy (viz sekce SOUDNÍ ZNALCI na našem serveru).
15.05.2005 15:15 - ing. Jaroslava Polednová (SVJ domu Rilská)
Přejeme hezký den.
Prosíme o sdělení do kterého data jsme povinni provést regeneraci (či zakoupit nové výtahy) starších typů 2 osobních a 2 nákladních výtahů s křídlovými dveřmi a jaká bude přibližně cena této investice? Děkujeme SVJ Rilská.
03.05.2005 16:47 - Výtahy Server (Řezáč)
Společnost SLOV-IMEX, s.r.o. Import-Export, Košice byla z důvodu dlouhodobého nehrazení služeb serveru odstraněna z Výtahy Serveru jako NESERIOZNÍ PARTNER.
21.04.2005 12:26 - Petr Prokeš (dozorce výtahu)
Dobrý den,
v bytovém domě (4 patra) máme hydraulický výtah z roku 1998. Servisní organizace provádí měsíčně prohlídku. Já jsem dozorce a informuji tuto organizaci o závadách. Několikrát měsíčně dojde k této závadě: nastoupím do kabiny v 0.patře,
zmáčknu tlačítko do 2.patra a v okamžiku, kdy pravděpodobně míjím 1.patro dojde k zastavení výtahu a k jeho sjetí zpět do 0.patra. Tam znovu zmáčknu tlačítko 2.patro (slabší povahy vystupují a jdou pěšky) a bez problémů jsem vyvezen na
zvolené místo. Servisní organizace tvrdí, že to není možné. Prosím o Váš názor. Děkuji, Prokeš.
07.04.2005 15:15 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: sl.Šaňková
Na adrese voda.webz.cz/ces.html naleznete jak vznikl název páter noster (viz náš příspěvek ze dne 26.5.2004 na tomto fóru). S fotkami a výkresy už bude asi problém. Výtahy tohoto typu se dle našich informací vzhledem k jejich
nebezpečnosti již nevyrábí. Doporučujeme vyhledat si na našem serveru servisni firmu s působností ve Vašem kraji a pozeptat se, zda je ve Vašem okolí takovýto starší výtah v provozu. Pokud ho naleznete musí mít provozovatel tohoto výtahu
dle ČSN i jeho technicky výkres. Hodně úspěchů.
05.04.2005 15:23 - Martina Šaňková (studentka)
Potřebovala bych prosím poradit, kde seženu informace o výtahu pater noster. Obrazky, fotky, nebo nejlépe výkresy.Děkuji.
04.04.2005 13:29 - Václav Vaněk
Reaguji na dotaz zástupce výrobce skel p.Tomáše Rieseho ( 10.3.2005).
Samozřejmě, že v ČSN EN 81-2 ( ČSN EN 81-1) zmínky o sklu, které je použito na ohrazení výtahové šachty jsou ? a to např. v čl. 5.3.1.2.
V obou normách ? v ČSN EN 81-1 a ČSN EN 81-2 je celá řada odkazů na sklo a jeho provedení, také se zcela jasnou specifikací jako např. v čl. 7.2.3.3 ? 7.2.3.6 ? což se týká šachetních dveří nebo v čl. 8.3.2.2; 8.3.2.4 ? což se týká stěn
klece.
Nicméně vždy při úmyslu použít sklo jako ohrazení výtahové šachty je nutné brát v úvahu i jiné články obou norem, protože jejich tvůrci nepředpokládali běžné užití skla jako prvku pro ohrazení šachty ve venkovních prostorách ? jak je
možné zjistit v normách - předpokládané užití je zmiňováno v čl. 0.2.5 písm. b), 0.3.15 a v čl. 1.2 dále v čl. 5.2.1.2 a poznámce k němu
ALE
předpokládali jeho použití jako běžně používaného stavebního prvku na UVNITŘ umísťované šachty, v normách je zmiňováno jeho použití v čl. 5.2.1.2 ? v atriích, u panoramatických výtahů ? to proto, že i při použití izolačního
bezpečnostního skla (vrstvené) není zřejmě možné zaručit v našich klimatických podmínkách v zimě teplotu u venku umístěné šachty v rozmezí +5 až +40 stupňů Celsia, respektive možné to je i při dodržení podmínky na větrání šachet
ALE
? je to velmi drahé, protože musí být do šachty, případně k rozváděčům u výtahů bez strojoven instalovány vytápěcí prvky.Jejich provoz byť jsou vybaveny termostaty je velmi drahý ? často je spotřeba proudu vyšší než spotřeba výtahu
? samozřejmě v zimních měsících.
Je možné a spíše v našich klimatických podmínkách nutné využít znění čl. 6.4.6, protože v šachtě se nachází velmi často kladky ? je jí tedy možné posuzovat jako prostor pro kladky a nyní i často strojovny výtahů ( Schindler ? Smart a
Eurolift; Kone - EuroStarMonospace atd).
Protože byl dotaz zástupce výrobce skla směrován k ČSN EN 81 ? 2 je použití skla u hydraulických výtahů ještě více komplikované, protože pak musí být dodáváno vytápění do nádrží hydr. agregátů a chladiče do hydraulického systému, protože
v letních měsících lze velmi obtížně při použití běžného bezpečnostního skla bez jeho další úpravy zajistit teplotu v šachtě ? často bývá vyšší než +60 stupňů.
Při revizi těchto norem (rok 2006) budou výše uvedené poznatky vzneseny.
Doporučuji si ještě důkladně přečíst článek 5.2.1.2 (stejný v obou normách) ? písmeno e) ? cituji:
?e) musí být provedena zvláštní bezpečnostní opatření u výtahů vystavených povětrnostním vlivům, např. u výtahů na vnějších fasádách budov? (viz 0.3.3)?.
Tento článek je nutné přiměřeně použít i při výstavbě uzavřených sklem ohrazených šachet.
Shrnutí:
Použití bezpečnostního skla (izolačního, či dále upraveného pro zmenšení vlivů počasí a to jak mrazů, tak slunce) u výtahů možné JE.
Jenom cena, za takovéto řešení je pro uživatele příliš vysoká, zvláště u výtahů, které jsou instalovány v obytných domech ? nástavby a přístavby, protože vyšší četnost jejich jízd je v průběhu dne směrována do ranních a odpoledních hodin
a v noci pak jsou tyto výtahy využívány minimálně a tak výrobci MUSÍ často zařadit do režimu užívání naprogramované jízdy prázdných výtahů při poklesu teploty pro určitou hranici ( zvláště u hydraulických výtahů - ale nejen jich!!).
Příspěvek posílám také proto, že jsem viděl havarovaný hydraulický výtah v šachtě provedené z bezpečnostního skla, kdy přimrzly vodící čelisti pístu k vodítkům a došlo následně k prudkému poklesu a vypadnutí lan z převáděcí kladky ?
primární příčina - nedodržená teplota v šachtě výtahu).
04.04.2005 13:23 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: Ing.Vlasáková
Nejlepším zdrojem je samozřejmě internet. Pro příklad citujeme stránku http://satan.unas.cz/data/frames/objev.htm#124
První výtah byl zaveden roku 1743 do soukromého apartmá francouzského krále Ludvíka XV. ve Versailleském paláci. Další, o němž se ví, instaloval Decimus Burton roku 1829 v budové zvané Coliseum v Regents Parku v Londýně. Po jeho
rekonstrukci v roce 1848 se zvýšila kapacita na 10 -12 lidí. Byl zničen při požáru budovy roku 1875. Moderní výtah zkonstruoval Američan Elisha Otis Své dílo nejprve vystavil v Crystal Palace v New Yorku v roce 1853. Vzbudilo mimořádný
zájem, neboť jej předváděl originálním způsobem. Každý den vyjel výtahem nahoru a pak přikázal, aby byla přeříznuta lana, na kterých byl výtah zavěšený. Stalo se - a výtah zůstal na místě, díky bezpečnostnímu zařízení vestavěnému do jeho
mechanismu. Až do této doby byly výtahy velmi pomalé, protože jakýkoli rychlý pohyb ohrožoval bezpečnost. Otisovo důmyslné jištění umožnilo vysokou rychlost i v těch nejvyšších budovách. Výtahy značky Otis byly nejdříve zaváděny do
obchodních domů (Haughwort and Company, New York, 1857). hotelů (Fifth Avenue Hotel, New York, 1859) a mnoha kancelářských budov [Equitable Life Assurance Socieiy Building, New York, 1868).
29.03.2005 18:26 - Ing.Lenka Vlasáková
Dobrý den.
Prosím,kde bych se dozvěděla něco o historii vytahů.
Děkuji s pozdravem Ing.Lenka Vlasaková.
15.03.2005 14:58 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: Tomáš Riese
Jako nejrychlejší způsob doporučujeme v sekci VÝTAHOVÉ ŠACHTY na tomto serveru vyhledat a kontaktovat některého z předních českých výrobců výtahových šachet, který Vám odpověď určitě "vysype přímo z rukávu"...
10.03.2005 10:57 - Tomáš Riese
Dobrý den,
zajímalo by mne zda existuje norma stanovující použití bezpečnostních skel při stavbě vnějších výtahových šachet či je možno použít běžné ploché sklo. Domnívám se, že norma ČSN EN 81-2 nic takového neuvádí. Uvítám jakoukoliv vaší
informaci.
Děkuji Tomáš Riese
11.02.2005 15:49 - Ing. Jan Dvořák (ČAVV)
K dotazu pana Ladislava Ďuriana ve věci ponechání ohrazení šachty výtahu při provádění podstatných změn na výtahu podle ČSN 27 4011 uvádím, že otázky zásahu do strojovny, prostoru pro kladky, šachty, ohrazení šachty a prohlubně jsou
uvedeny v čl. 4.1 ČSN 27 4011 pod písmenem d), jako úpravy stavebních částí výtahu nebo výtahových prostor. Tato dikce reaguje na skutečnost, že zde uvedené "stavební" části nejsou součástí tzv. stanoveného výrobku, jímž je v daném
případě výtah a jeho bezpečnostní komponenty (viz nařízení vlády č. 27/2003 Sb., v platném znění). Co to ale znamená v případě ohrazení šachty. Zatímco úroveň technického provedení dodávky nového výtahu do stávající budovy nebo provedení
podstaných změn na výtahu jsou zcela v odpovědnosti jejich dodavatele, odpovědnost za bezpečné provedení ohrazení šachty (mimo upevnění šachetních dveří v čelní stěně a umístění souvisejících komponent) zůstává zcela na majiteli nebo
provozovateli výtahu. Je tedy zcela na rozhodnutí majitele nebo provozovatele, zda bude ohrazení splňovat příslušné požadavky evropských norem, nebo zda se rozhodne, že nižší ohrazení, ev. ohrazení z drátoskla nebo perforovaného
materiálu s velkými otvory ještě vydrží, i když byl upozorněn buďto autorizovanou osobou (nový výtah) nebo inspekčním orgánem (podstatné změny) na skutečnost, že ohrazení platným normám nevyhovuje. Takže shrnuto: stávající ohrazení
šachty ponechat lze, nicméně nechal bych si, jako majitel nebo provozovatel výtahu, zpracovat analýzu rizik na toto ohrazení od inspekčního orgánu, ze které bych se měl jednoznačně dozvědět, jakou míru odpovědnosti budu muset unést v
případě, že nemám v úmyslu s ohrazení prozatím nic dělat. Jinak pokud se týká ohrazení z pletiva, odpovídá-li výška ohrazení požadavkům části 5 ČSN EN 81-1, 2 a pletivo svými parametry pak ČSN EN 292-2 a ČSN EN 294, není potřebné se
ničeho podstaného obávat.
Ing. Jan Dvořák - ČAVV
07.01.2005 08:45 - Výtahy Server (Řezáč)
PRO: p.Ďurian
Kontaktovali jsme s Vaší otázkou odborníka a opravdu fundovanou odpověď (se zárukou) na tento dotaz je nejlépe získat ve smyslu ČSN EN 81-80 a ČSN 274011 přímo u oprávněných osob - v tomto případě u kontrolních orgánů (kontakty naleznete na serveru v sekci KONTROLNI ORGANY).